Embodiment of Evil
Regi: José Mojica Marins
2008
Horror
Josefel Zanatas
även känd som Zé do Caixão släpps fri efter fyrtio år instängd i ett fängelse.
Personalen som ska frige honom fruktar honom onekligen och förstår hur
felaktigt beslutet att släppa honom på fri fot är. Under sin tid i fängelset
har han dödat trettio personer men lagen är lagen och lagen säger att han ska
släppas fri! Han flyttar in i ett slumområde tillsammans med sina följeslagare
eller lärjungar som avgudar honom och hans idealistiska värderingar. De är
beredda att dö för honom och han testar deras lojalitet till bristningsgränsen.
Han är fortfarande besatt av att hitta den perfekta kvinnan som ska föda den
perfekta sonen åt honom och på sätt ge honom evigt liv, men han plågas också av
sitt förflutna och sina inre demoner i sin strävan. De hindrar honom dock inte
från att tortera och lemlästa sina offer i syfte att hitta den mest
motståndskraftiga kvinnan.
Det här är en helt annan typ av film än de två tidigare
filmerna om Coffin Joe. Den utspelar
sig förstås många år senare eftersom Coffin
Joe har suttit fängslad i fyrtio år och är naturligtvis också betydligt
nyare än sina två före gångare At
Midnight I’ll Take Your Soul från 1964 och This Night I Will Possess Your Corpse från 1967. Det är bättre bild
och i färg! Men det är inte bara det, den har en modernare ton och det finns
också en del komiska inslag, inte minst när det gäller kulturkrocken mellan den
man som suttit inspärrad i fyrtio år den modernare värld som nu existerar. Det
är också en skräckfilm på ett helt annat sätt än sina två föregångaren,
visserligen finns det ett par riktigt bra surrealistiska scener men på det hela
taget känns det väldigt konventionellt.
Det finns inte en lika tydlig nihilistisk ton i den här,
frågeställningarna är antingen upprepningar från de tidigare filmerna eller
inte lika glasklart genomtänkta som förr, vilket är synd. Det känns också som
om karaktären Coffin Joe har
förändrats en smula. Han har förstås blivit gammal men också ondare, vilket jag
inte upplever honom som i de tidigare filmerna där han enbart var egoistisk,
nihilistisk, elitistisk och rent av narcissistisk. Han anser ju sig själv vara
för betydligt mer än alla andra. Här känns han mer ond och sadistisk än
tidigare.
Det finns tillbakablickar till de tidigare två filmerna
och det är ju ett bra sätt att koppla ihop historien tycker jag. Och
framförallt när hans inre demoner börjar ta form, att påminna publiken om
tidigare händelser underlättar betydligt i det avseendet. De äldre filmerna
utspelade sig dock på landsbygden medan den här tar plats inne i staden. Det
finns förvisso scener med en fantastisk mise-en-scène och några riktigt stämningsfulla
ögonblick men överlag är det här en mycket mer konkret film än sina mer
abstrakta föregångare.
Det kanske blir lite pretentiöst emellanåt när det gäller
filosofin och skillnaderna mellan denna och de äldre filmerna är markant. Här
känns det som om José Mojica Marins
har sneglat lite på modernare tortyrfilm som Saw och Hostel istället
för att gå sina egna vägar. Men de metoder som Coffin Joe utsätter sina offer för, och i synnerhet de kvinnor han
testar för att se om de håller måttet, är ganska bestialiska. Det handlar inte
längre om spindlar och ormar utan om ren tortyr, och ganska obehaglig sådan
också faktiskt. Det är betydligt blodigare än vad det har varit någonsin
tidigare. Men det är inte bara Coffin Joe
som är våldsam i den här filmen, det känns lite som en betraktelse av ett
modernt samhälle som nu hunnit ifatt Coffin
Joes och passerat honom. Han är inte längre den extrem som han var i de två
första filmerna och hans känns lite malplacerad i några av scenerna. Jag tror
det är meningen och att Marins vill
skapa en poäng med detta. Samhället har förändrats och är betydligt våldsammare
nu än för några tiotal år sedan. Det märks också på de oklädda scenerna i den
här filmen som skulle ha varit otänkbara i de två första delarna. Det
förekommer inget som man höjer på ögonbrynen för idag och ingen extrem
sexualitet eller så men det märks att gränserna har flyttats med tiden.
Skådespelarmässigt, och kanske framförallt från
regissören själv, är det ganska rejält överspel, men å andra sidan är det svårt
att bedöma framförandet av repliker på ett språk man inte behärskar. Japanska
låter ju till exempel mer aggressivt än norska i mina öron och jag vet inte riktigt
vilken betoning portugisiska har.
Hur som helst så gillar jag filmen trots att den lider av
lite fel och brister. Det finns en närvaro i den och den är tekniskt kompentent
gjord, rent av fängslande och intressant, kanske tack var sin mer konventionella
framtoning. Det är bara avslutningsscenen som jag inte riktigt tycker är värdig
filmen. Det är lite väl mycket kliché över den. Det är egentligen två saker man
kan hänga upp sig på där jag kan stå ut med den ena, men den absolut sista
scenen i filmen är verkligen inte en värdig avslutning.
Och eftersom jag känner att jag klankat ner mer på filmen
än vad jag har hyllat den ska jag utdela ett betyg på den för en gångs skull,
vilket jag bara gör på minirecensioner där textmassan är betydlig mindre.
Sju
nyfödda söner av tio!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar