River
Queen
Regi:
Vincent Ward
2005
Drama/Action/Krig
Britterna ockuperar Nya Zeeland. Vid den yttersta utposten mot
vildmarken lever Sarah O’Brien (Samantha Morton) och hennes familj och trots
att hennes far (Stephen Rea) ingår i de brittiska styrkorna förälskar hon sig i
en ung maorier – Tommy. Efter en enda natt tillsammans med honom blir hon
gravid, Tommy dör, men hon är fast besluten att föda hans son som hon sedan
uppfostrar enligt bästa förmåga. De lever idylliskt i sju år men sedan händer
något. Boy, som pojken heter, blir kidnappad av sin egen farfar efter att
britterna röjt helig mark, allt enligt order. Sarahs kamp för att återfinna
sonen är outtröttlig och längs floden lär hon sig känna igen krigets fasor från
båda sidor. Hon finner äntligen sin son, men han har nu blivit uppfostrad som
maorikrigare och är fylld av hat…
Dvd-omslaget pryds av en bild på en
skäggig Kiefer Sutherland som spelar menige Doyle, en roll som han faktiskt gör
ganska bra. Hans irländska accent är fullt trovärdig och överlag är jag
imponerad av honom. Att han återfinns på omslaget har dock troligare att göra
med att han är ett av de mest kända namnen och inte att han på något sätt har
en betydande roll. Inte heller Stephen Rea, vars namn också pryder omslaget är
särskilt betydande för filmens helhet, men de scenerna han medverkar i är
naturligtvis stabila.
Nä, huvudrollen innehas av
Samantha Morton, ur vilkens ögon filmen berättas ur. Stora roller innehas också
av Nya Zeeländarna Cliff Curtis och Temuera Morrison (som i alla fall jag lärde
mig att älska i Lee Tamahoris: Once were Warriors). Det finns inget att klaga
på inom detta område, inte heller går det att gnälla på de mycket trovärdiga
gestaltningarna av folket runt omkring, allt från de mindre birollerna till
statisterna. Kostymmässigt är filmen suverän och den här ju också vunnit New
Zeeland Screen Award, i just detta avseende!
Detta innebär att vi får ta del
av en mycket trovärdigt berättad historia, där grymheter hör till vardagen och
de magnifika naturbilderna känns äkta. Det är ett mycket vackert foto och
framförallt den överskådande bilden, där floden ringlar sig fram som en orm
genom landskapet, etsar sig gärna fast på näthinnan. Skönheten och odjuret kan
man säga, för krigets fasor gör sig också påminda i idyllen. Britterna som ska
trycka tillbaka vildarna och ge plats för fler nybyggare, och maorierna, som
vill försvara sitt land och kämpar mot allt vad de kan.
Inte för att detta är en
utpräglad krigsfilm på något sätt, för det är det absolut inte, men jag vill
inte påstå att det tas ställning, varken för eller emot, någon av de två
fiendesidorna. Snarare utmålas själva krigets fasansfullheter. Detta tycker jag
är en bra lösning, framförallt då filmen berättas utifrån den berättelse
filmens huvudperson ser. Hennes mål är inte att utkämpa eller vinna ett krig,
hennes ambition är en helt annan, att få återförenas med sin son och detta är
kanske filmens viktigaste budskap. Acceptans för olika synsätt och kulturer så
länge kärleken lever. Konsten att leva i harmoni helt enkelt.
Det är inte svårt att se
paralleller till allehanda indianfilmer där den vite mannen antingen tillfångatagits
av indianerna eller adopterats som en i stammen. Filmer som A Man Called Horse,
Little Big Man, Soldier Blue och Dances With Wolves ploppar upp i skallen. Det
handlar om var man ska lägga sina lojaliteter, vän kan plötsligt bli fiende och
fienden plötsligt den beskyddande tillflyktsort man såväl behöver vid
tillfället. Lägger man sin lojalitet hos sitt ursprung eller där man är uppvuxen?
Kanske är det så att man faktiskt har möjligheten att, utifrån ett så kallat
objektivt synsätt, göra de intellektuella bedömningar som krävs för att avgöra
rätt eller fel i en specifik kontext?
Hur det än är med den saken så är
det här framförallt en film om integritet, om att välja sin egen väg och stå
för den i alla lägen. Att utnyttja situationen till sin egen fördel och att
inte vara rädd för att offra både liv och lem för de man håller kära. Kanske
kan man också lära sig när det är dags att ge upp och det är kanske detta som
är den största vinsten, att förstå när man inte längre kan vinna?
En rörande film!