Osedliga
Kvinnor
Aka:
Immoral Women, Les Héroïnes du Mal
Regi:
Walerian Borowczyk
1979
Erotik
En tredelad
antologifilm som handlar precis det titeln antyder. Tre delar som alla utspelar
sig i olika tidsperioder och under olika förhållanden. Först ut är bagardottern
som använder sin kvinnlighet för att manipulera karlarna i renässansens
Italien. Hon låter sig porträttmålas av en berömd konstnär och han får också
tillgång till henne på alla sätt. Men han är inte den enda som får full
tillgång, hon är omättlig och lyckas nå sitt mål genom att bussa karlarna på
varandra. Sedan förflyttar vi oss framåt i tiden till 1800-talet där en ung
flicka lever ett oskuldsfullt liv. Hennes bästa vän är en kanin – Pinky som
skänker henne stor glädje. Hon är olydig mot sina föräldrar som slutligen
straffar henne – hårt! Men hon tycks inte reagera och till slut kryper
sanningen fram – kanske… Sist ut är ett kidnappningsdrama med en twist på…
Margherita:
Första episoden utspelar sig alltså för ganska länge sedan – under renässansen
i Italien. Så vitt jag kan förstå, utan att vara någon direkt kännare av
historiska miljöer, ser det väldigt tidstypiskt ut. Det finns en komisk ton
över det hela och jag kommer att tänka på Pier
Paolo Pasolinis The Canterbury Tales
faktiskt. Det är förstås inte riktigt exakt likadan känsla men det finns något
lustfullt och lättsamt över alltsammans. Det är inte erotik som på något sätt
eggar eller hetsar upp någon libido, men likväl är underhållande att se på. Det
är väl inte lika intressant vad det handlar om och hur historien tar sig mot
sin upplösning som själva formen av framställningen. Det är vackert och tilltalande
snarare än erotisk upp hetsande men hur det går, det struntar jag blank i!
Marceline: Den
här episoden är inte i närheten av den längd som inledningsepisoden Margherita stoltserar med. Men vad
betyder det egentligen? Ingenting skulle jag vilja säga då den här är
överlägsen den första delen. En kanin har en viktig betydelse för handlingen
men även om det finns sexuella antydningar skulle jag aldrig kalla det här för
tidelag. Och tur är väl det egentligen, för det finns väl andra, mer
upphetsande saker än så? Men antydningar finns och jag kan tänka mig att det
har orsakat en hel del rabalder genom åren. Själv tycker jag den här episoden
är synnerligen vacker och faktiskt, till skillnad från den första – Margherita, erotisk i någon mån. Det är
absolut inte frågan om några explicita bilder och man för vacker nöja sig med
att se ett par bröst och något halvdolt könshår vid något tillfälle. Historien
har också mer att förtälja än den första tycker jag och slutet är faktiskt
riktigt makabert om jag får säga det själv. Poängen som kommer i slutet tänkte
jag inte alls gå in på för det skulle definitivt förstöra upplevelsen! Även här
är det frågan om en tidstypisk betraktelse men denna gång utspelar det sig i slutet
av 1800-talet eller möjligen i början av 1900-talet. Fantastiskt bra om jag får
säga så!
Marie: Tredje
delen är lite annorlunda än de två första. För det första så utspelar den sig i
nutid och den har inte alls samma mått av erotik i sig som de två första. Det
är ett kidnappningsdrama som, låt oss säga, inte går riktigt som förväntat. Men
det är som sagt inte så mycket erotik tycker jag. Det finns sex inbakat i den –
absolut! Men det är av sådan karaktär att det i så fall skulle vara mera
pornografiskt än erotiskt. Utan att för den skull vara explicit på något sätt.
Det finns egentligen ganska lite handling i den här och det är svårt att
beskriva dess egentliga behållning utan att avslöja för mycket. Jag tror vi får
nöja oss med insinuerat tidelag (igen) och ett twistat slut!