The Fury - 1978 - politiskt rackarspel och övernaturlig telekinesi

När jag köpte den här filmen för ett bra tag sedan trodde jag att jag redan hade sett den och lät därför plasten vara på ett bra tag. Häromdagen skulle jag se om den men döm om min förvåning när jag upptäckte att jag hade en helt annan "mardrömsjakten" i åtanke! Det här är i alla fall en film av Brian De Palma, som en gång i tiden (och fortfarande också kanske) fick åtnjuta sig epitetet Hitchcocks arvtagare, och här är det faktiskt inte svårt att förstå varför! Inte för att det är så väldigt spännande eller för att filmen är mästerlig på något sätt utan snarare för att bildspråket påminner starkt om Hitchcocks stil. Det är svårt att förklara så jag tror faktiskt att jag låter bli, det är bara en känsla jag får helt enkelt. Hur som helst är det en riktigt underhållande historia med Kirk Douglas i huvudrollen och som behandlar både politiskt rackarspel och övernaturlig telekinesi. Däremellan finns också lite konspirationsintrig och några vanliga actioningredienser för del delen. Ingen topprulle kanske även om den faktiskt börjar riktigt lockande. Tyvärr tappar den mest hela tiden från öppningsscenen till slutet men är ändå en klart sevärd rulle om man är intresserad av genren! – 5/10

Köp filmen på CDON


2 kommentarer:

  1. Vilken film trodde du att det var?
    Jag kan inte hitta några fler.

    SvaraRadera
  2. Kan inte heller hitta nån just nu. Men jag kan ju också blanda ihop titlarna med något närbesläktat.

    SvaraRadera