Untracable

Untracable – Redan när jag skrev om .com for murder kunde jag konstatera att jag gillade filmer där datorer, och överjävliga hackers i största allmänhet, porträtteras. Eller så var det egentligen mycket tidigare, när jag såg Wargames första gången och jag blir heller inte förvånad om jag skrev någon rad om det angående Wargames 2. Nåja, Det här är helt klart en katt och råtta lek mellan polisens datorexpert och en bestialisk mördare. Det roliga med filmen är själva upplägget kring morden. Man använder Internet, som verkligen ligger rätt i tiden, som mordscen och själva tillvägagångssätten är faktiskt lika brutala som genialiska. Det gör nästan ont i kroppen att se på att par av avrättningsmetoderna och det tror jag vi har filmer som Saw att tacka för. Man skulle kunna säga att det här helt klart tillhör den nya genren tortyrskräck, även om det också är en ganska ordinär polisthriller där FBI jagar mördaren, även om detta sker mer genom datorer än med fysisk jakt (som visserligen också förekommer). På det hela taget en ganska effektiv thriller med brutala mordsekvenser värdiga en hardcore horror-fan fast kanske lite för standardiserad grundhistoria för att nå riktigt hela vägen! – 7/10

Köp filmen på CDON
Hyr den på Lovefilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar