Inglourious Basterds
Regi: Quentin Tarantino
2009
Action
I naziockuperade Frankrike flyr judeflickan Shosanna hals över huvud
från sitt gömställe medan Överste Hans Landa skoningslöst skjuter ner hennes
familj. Hon bidar sedan sin tid som biografägarinna – under namnet Emmanuelle
Mimieux, och planerar noggrant sin hämnd på nazisterna. Fredrick Zoller,
nationalhjälten som skjutit ner hundratals fiender från ett klocktorn äras med
en propagandafilm av nazisterna fattar tycke för henne och övertalar makthavarna
att låta premiären av filmen vara på just hennes biograf. Samtidigt härjar en
grupp amerikanska soldater, kända under smeknamnet the ”the Basterds”, i
området. Ledda av Löjtnant Aldo Raine, även känd som ”Aldo the Apache” av sina
fiender, är de osedvanligt hänsynslösa mot sina fiender, tar inga fångar och
skalperar utan förbihåll de som inte märks genom att skära in en svastika i
pannan på dem. Allt knyts till slut samman mot det slutgiltiga målet –
Operation Kino där hela den tyska ledningen ska dö…
Jag är absolut ingen Tarantinofanatiker
och finner honom inte vara fullt värdig den statuts han åtnjuter. Inte för att
han är en dålig filmskapare egentligen utan snarare för att allt han har gjort
och gör faktiskt inte är så fabulöst som ryktet säger. Tarantino är egentligen
ingen filmskapare överhuvudtaget enligt min mening, åtminstone inte i första
hand, utan ett filmfreak och en mycket skicklig imitatör. Han hittar sällan
eller aldrig på något eget utan plockar russinen ur andras kakor sätter ihop
dem på ett mycket stilistiskt sätt. Han har ett öga och en förmåga att
analysera fram essensen i det han vill presentera och det är väl det som fått
honom dit han är idag.
Det här är inget undantag och
även om jag inte sett filmen titeln uppenbarligen anspelar på och således inte
kan göra några andra jämförelser än detta känner man igen mycket från andra
filmer. Det är inte nödvändigtvis stulet rakt av från den och den filmen men
onekligen är det miljöer, atmosfärer och så vidare som redan använts tidigare. Tarantinos
mise-en-scène är som vanligt magnifik och det visuella våldet är under stundom
mycket explicit. Blodet skvätter åt alla möjliga håll, men utan att skapa några
komiska effekter.
Som vanligt berättas också
historien inte helt linjärt (även om de inte sker i uppenbar oordning) utan i
kapitel. Det är ett spännande grepp även om det inte är unikt på något sätt.
Det möjliggörs om inte annat att göra de olika delarna, eller kortfilmerna
eller vad man ska kalla det för, mer koncentrerade och tydliga. Man behöver
inte lägga energi på detaljer som ska knyta ihop den ena scenen med den andra
på samma sätt. Dessutom ger det möjligheten att blanda olika stilar och sätt
att berätta en historia på, allt ifrån nästan dokumentariska inslag till ren
exploitation. Självklart skapas det ändå en helhet av detta när karaktärernas
banor och intentioner till slut korsas med varandra.
Jag tror ingenting är slarvigt
gjort i den här filmen och jag tror att allting verkligen ser ut som det är
meningen enligt Tarantinos vision. Brad Pitt spelar över så in i helvete av en anledning och textskyltarna är
förmodligen ett sätt att knyta an till filmer som Inglourious Basterds imiterar på ett eller annat sätt. Många olika
stilar är blandade, ibland känns det som en hyllning till kalkonfilmerna även
om det också i de mest stereotypiska stunderna är otroligt underhållande. Det
spelas över och miljöerna är så förutsägbara att det bara måste finnas en poäng
bakom det. Är det inte gjort med full medvetenhet skulle jag bli mycket
förvånad.
Andra stunder är det mera en
renodlad krigsfilm, med spionintentioner eller med en grupp soldater (The
Basterds) bakom fiendens linjer. Samtidigt kan det vara en film om
judeförföljelse och faktiskt ha ganska allvarliga undertoner mitt bland all
exploitation. Jag vet inte om det är denna fantastiska blandning som gör att
filmen faktiskt är intressant från första rutan till den sista. Det borde inte
vara så här intressant egentligen, men någon gör att det är det ändå och jag
vet inte riktigt vad. Det finns en närvaro i filmen som tilltalar mig även om
det hela tiden balanserar på gränsen mot att bli ytterst fånig. Och även när
denna gräns passeras lyckas den hålla sig fånig på rätt sätt.
Filmens stolthet, åtminstone när
det gäller skådespeleri måste vara Christoph Laurent som spelar
”Judejägaren” eller Överste Hans Landa.
Han lyckas vara briljant precis hela tiden och är en fängslande karaktär. Brad
Pitt är väl bra också egentligen men jag kan inte riktigt förlika mig
med hans överspel. Som jag tidigare konstaterade tror jag inte ett dugg på att
det är hans fel, utan att det ska vara så enligt Tarantinos vision, men
det blir lite för mycket och det blir lite tramsigt i längden. Less is more
skulle man kunna säga här. Killen som spelar Hitler – Martin Wuttke, gör också ett riktigt
bra jobb och är väldigt porträttlik sin förebild. Han framställs precis lagom
galen för att förlöjliga nazismen lagom mycket. Dessutom medverkar ett antal
andra kända namn i rollistan. Mike Myers, som jag vanligtvis inte
tål överhuvudtaget lyckas riktigt bra, Eli Roth, Diane Kruger och Julie
Dreyfus för att bara nämna några.
Slutligen vill jag säga att
atmosfären känns väldigt lik den som återfinns i de europeiska filmer som Tarantino
uppenbarligen haft som förebilder och inspirationskällor. Och filmen i filmen
”Nations Pride” där Fredrick Zoller
skjuter ner hundratals fiender är förresten en fullständigt briljant imitation
av tysk propagandafilm!
Mycket underhållande!
8/10
8/10