The Inner Life of Martin Frost
Regi: Paul Auster
2007
Drama/Komedi
Martin Frost har just skrivit klart sin nya roman och lånar ett par
vänner stuga på landet för att vara ensam och återhämta sig från
ansträngningen. Det dröjer dock inte länge förrän han angrips av idéer till en
ny berättelse och bestämmer sig för att genast ta tag i utmaningen, fyrtio till
femtio sidor är det tänkt att historien ska bli så det borde gå ganska snabbt.
Men märkliga saker börjar hända, en morgon ligger en okänd kvinna i sängen
bredvid honom som påstår sig vara systerdotter till en av stugans ägare. Detta
visar sig naturligtvis inte vara sant men en märklig kärleksrelation tar ändå
sin början. Än märkligare blir det när själva hennes existens tycks stå i
direkt samband med hans progress av den nya historien. Är hon verklig eller är
hon bara en produkt av hans fantasi?
Det jag gillar med den här typen
av drama, som utspelar sig kring en enda person, är just det. Att det inte
finns särskilt många olika karaktärer och att de som finns istället blir så
mycket viktigare och djupare. Det kräver naturligtvis också extra talang från
de inblandade för att lyckas fullt ut och här kan jag känna att de brister lite
här. Petig som jag är tycker jag mig ibland tvivla på, framförallt, titelrollskaraktärens
äkthet men med den irriterande egenskapen att jag inte riktigt kan sätta
fingret på varför. Det kan vara bristande regi från Paul Auster, som kanske är
mer författare än filmregissör, eller också är David Thewlis helt enkelt inte
tillräckligt övertygande. I vilket fall som helst vill jag ta tillfället i akt
att poängtera att jag verkligen är extremt petig här och nu i detta avseende!
Historien i sig lockar mig. Jag
är nästan alltid fascinerad av sånt som inte helt kan förklaras eller knytas till
varken fantasi eller verklighet, sånt som balanserar i gränslandet mellan
inbillningar och den reella världen. Lägger man också till en surrealistisk
underton med vibbar av nihilism blir saken än mer intressant. Detta ligger
kanske lite i sakens natur eftersom det aldrig berättas i klartext hur saker
och ting egentligen ligger till. Dessutom har den berättarröst som kantar
filmen den egenskapen att den skapar en sorts metaberättelse av innehållet. En
berättarröst berättar en historia om en författare som berättar en historia och
som eventuellt också berättar en annan historia för sig själv än den historia
han präntar ned. Eller också är det så enkelt att vi får ta del av en
visualisering av den historia som vi från början informeras om att
huvudpersonen ämnar att skriva.
Med detta
i åtanke är det väl ingen större överraskning att filmen inte svävar ut allt
för mycket från själva kärnan. Det handlar alltså inte om ett filmskapande som
innebär innovativa kameravinklar eller annat som gör att själva filmhantverket
unikt på något sätt. Jo, det finns förresten några scener där närvaron
intressant kameraarbete är närvarande. Inget märkvärdigt egentligen men
symbolismen av ensamhet när livets stora kärlek ändå finns på så nära håll är
ytterst påtagligt. Detta förstärks naturligtvis också lite extra av den
utmärkta dialog som filmen är bekransad med. Det är ofta djupgående och med
referenser till olika författare och framförallt olika filosofers teorier om
skilda ting. Om ett träd faller i skogen utan att någon hör det, frambringar
det ändå någon form av ljud? Eller kan man rent av hävda att trädet inte ens
existerar?
Kort sagt
tycker jag att jag fick ut en trevlig stund av filmen, den var underhållande
och har också den filosofiska egenskapen att den dröjer sig kvar i medvetandet
en bra stund efter att man sett den, för att man liksom ska försöka klura ut
vad det egentligen var som hände. Jag kunde inte genast bestämma mig för vad
jag tyckte om den, om den var bra eller bara medioker, en viss tid att smälta
den kändes behövlig och det är enligt mitt förmenade en synnerligen bra
egenskap hos en film, dock alldeles för ovanlig.
Men nu har
jag bestämt mig, jag gillar det här!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar