Piranha 3DD - 2012 - DD för rejäla bomber!

Piranha 3DD
Regi: John Gulager
2012
Komedi/Horror

För att göras full rättvisa bör man ha sett filmen Piranha från 2010 innan man ger sig på den här. De hänger förvisso bara löst samman men vissa karaktärer och händelser är helt klart sammankopplade med den tidigare filmen! Jag kan väl inte säga att man inte skulle förstå den här utan den förra filmen som referenspunkt men det gör sannerligen inte det hela sämre!

Till skillnad från de flesta djurskräckfilmer så är den här helt klart medvetet komisk, det är inte frågan om någon omedveten kalkonhumor – snarare tvärtom! Den känns oväntat genomtänkt och driver både med sig själv och med andra filmer. Trots detta skulle jag verkligen inte rubricera den som en parodi, för det är det verkligen inte! Faktum är att enda anledningen till att jag har valt att inkludera Horror i min klassificering är att det trots allt handlar om mördarpirayor och att människor dör både blodigt och våldsamt!

Det är alltså först och främst en komedi där man tydligt märker att man har velat exploatera 3D konceptet. Jag såg 2D version eftersom jag hyser ett visst agg mot bildkvalitet etc när det gäller 3D men det är ändå uppenbart var effekterna finns. Sen har man ju lagt in ett extra D också – DD syftar tvekläst på brudarnas bröststorlek och det finns en del giganter! Man är heller inte rädd för att visa upp en del sleaze, det vill säga nakna kroppar utan en tråd! Bröst är helt klart i fokus tillsammans med de blodtörstiga pirayorna!

Ett gäng kändisar medverkar i mindre roller, Clu Gulager, Christopher Lloyd i rollen som den galne vetenskapsmannen – en roll som han gör med bravur, Gary Busey och så David Hasselhoff – som sig själv! Just David Hasselhoff är klockren, inte hans agerande kanske, även om det är helt ok, utan hur rollen är skriven. Han har inga problem att driva med sig själv och jag måste ge honom eloge för att ha betydligt mer självdistans än vad jag hade trott om honom. Hans roll tillhör absolut höjdpunkterna i filmen!

Så vad ska vi sammanfatta med? Vad är det här för en film? Jo, det är en film om blodtörstiga (förmodat utdöda) pirayor, en komedi, rejäla tuttar och David Hasslehoff! Och med det vill jag verkligen inte förringa någon annan insats i filmen för det är stabilt längs hela vägen och jag gillar det här trots avsaknaden av skräckelementet! Oh, och så ser faktiskt pirayorna riktigt bra och elaka ut!

8/10