71 Fragments of a Chronology
of Chance
Regi: Michael Haneke
1994
Drama
Ett antal personers vardagsliv, som inte har något uppenbart samband
med varandra, skildras på ett närgånget sätt. Undan för undan lär vi känna de
olika karaktärerna och förstår också mer och mer vad det är de egentligen har
gemensamt. De fragmenterade händelserna filmen innehåller leder till slut till
ett gemensamt slut med tragedi som största gemensamma nämnare. Ett slut som vi
egentligen redan från början känner till, men kanske inte tänker på förrän det
är för sent.
Själva inledningstexten tyder på
att filmen faktiskt skulle bygga på någon form av verkliga händelser, men om
jag känner Haneke rätt så är det ingalunda någon garanti för att så är
fallet. Dock gör det kanske att resten av filmen uppfattas med en högre
intensitet än vad som annars skulle vara brukligt vilket i så fall ursäktar
greppet mer än väl. Finns det bara en tanke och denna tanke dessutom ger frukt
anser jag helt klart det vara ett lyckat drag!
Ska man jämföra 71 Fragment med de två tidigare delarna
i Hanekes
trilogi om utanförskap så har han här lyft ut problematiken från
familjeförhållanden till samhället i ett mycket vidare perspektiv. Det är på
något sätt en naturlig utveckling som jag gillar skarpt, en utveckling från
grunden där allting slutligen ställs på sin spets.
Att filmen är
fragmenterad kommer väl kanske inte som någon överraskning med tanke på titeln
men jag vill helt klart hävda att filmen tar ordet fragmentering till en helt
ny nivå. Det finns inte den form av jämt flöde som det brukar finnas i den här
typen av filmer där kanske Robert Altmans Shortcuts eller Paul
Haggis Crash är de två bästa exemplen. Att blanda in Pulp Fiction och liknande är inte
riktigt rättvisande efter som den här trots allt håller sig på tidslinjen och
berättar historien kronologiskt. Men ett jämt flöde är det alltså inte, det är
snarare så att händelserna huggs av, nästan innan de är fullbordade vilket till
en början är ganska irriterande. Man vänjer sig dock ganska snabbt och redan
efter ungefär en halvtimme så har man vant sig och förstår själva poängen med
det.
Miljöerna är perfekta
som grå trist vardag, det finns inget som skiner upp och även om jag inte vill
kalla det för realism så är det i alla fall en skitig verklighet och det är
inget som är förskönat. Det strålar av tristess kring allting och det är
naturligtvis en viktig poäng med filmen. Jag vill inte gå så långt som att
kalla samhällskildringen från dystopisk eller dysfunktionell men det är
onekligen en väldigt negativ betraktelse med väldigt mycket ensamhet på olika
sätt. Det är en kall och hänsynslös värld på många sätt och en av de första
riktigt gripande scenerna i filmer är när en pojke som lever på gatan snattar
en serie tidning – Kalle Anka, och man slås av hur mycket en sådan liv sak, en serietidning
faktiskt kan betyda för någon som inte har någonting!
Man ges inte
tid att ta igen sig och det finns ingen förlösande komik som lättar upp
stämningen någonstans. Det finns en intensitet i bildspråket som jag tror
åstadkoms genom långa tagningar med statisk kamera eller att Haneke
envisas med att inte visa ansikten på folk i situationer där en konventionell
filmskapare skulle göra det. Han skildrar istället händelser och inte personer.
Självklart handlar det också om personer men inte riktigt på det planet som man
kanske är van vid och det är uppenbart att karaktärerna är grova
generaliseringar och att filmen handlar om samhället i stort, snarare än om
dess beståndsdelar – invånarna!
Samtidigt får
vi också följa nyhetssändningar under filmens gång som belyser det mer globala
läget, utanför den mindre värld där våra huvudpersoner befinner sig. Det
skildras på ett mycket kallt sätt men visst känner man igen nyhetsdramturgin
från riktiga nyhetssändningar. Man är trygg inom sina egna dörrar och är
väldigt intresserad av vad som hänt i fjärran länder, bara man slipper ha
våldsamheterna här. Ett av nyhetsinslagen känns väl kanske lite som dålig smak
i dagsläget, det handlar om Michael Jackson och de
pedofilianklagelser som cirkulerade vid tidpunkten för filmen. Det har
naturligtvis ingenting med filmen att göra egentligen, men jag tycker det är
lite tungt att se den typen av islag nu, bara några veckor efter att Michael
Jackson avlidit. Detta är förstås intressant mer ur en psykologisk
synvinkel som inte har med filmen att göra men det belyser ju onekligen att vår
uppfattning av olika saker förändras med vilken erfarenhet vi har. Haneke
kunde förstås inte förutse dessa händelser utanför filmens värld, men jag
tyckte ände det var värt att ta upp så här i förbifarten.
Det här är
också de små nyansernas film. Det finns till exempel en riktigt lång scen med
statisk kamera där en äldre man talar med sin dotter i telefon. Dialogen är
fullståndigt briljant och det är små förändringar i skådespeleriet som gör
otroligt stora skillnader. Ensamhet, bitterhet och känslan av att gammal är
äldst är några av de känslor man får från samtalet. I andra scener kan det vara
ytterst små gester som säger mer än tusen ord. Men det är långt ifrån alltid
som ett fragment faktiskt har en egen betydelse, det finns ingen sensmoral
eller poäng med fragmentet lösryckt från de andra menar jag. Det är först när
man har helheten som man kan lägga pusslet som filmen utgör.
Utan att jag
egentligen vet varför, vilket retar mig en smula, så måste jag konstatera att
det här faktiskt är en ganska spännande film. Och även om den är fragmenterad
så finns det hela tiden en nyfikenhet på vad som ska hända härnäst. Finns det
någon form av politiskt budskap i filmen så skulle det väl i så fall vara att
pengar är roten till allt det onda eller åtminstone ett nödvändigt ont i
samhället. Allt som sker på slutet drivs av denna gemensamma nämnare och det
som vi egentligen visste skulle hända redan från början skulle inte ske utan
denna ingrediens.
Det skulle vara
ganska intressant att räkna för att kontrollera om det verkligen är 71 fragment
i filmen, men det ligger på en nörderinivå som ligger en bra bit över min egen
i nuläget. Hur som helst en fantastiskt bra film som slår de två första delarna
i trilogin (Den Sjunde Kontinenten, Bennys Video) med hästlängder. Det är
små små händelser som ligger och pyr och som till slut får bägaren att rinna
över och det är väl kanske något som ligger i tden. Kanske till och med mer nu än
när filmen gjordes. Jag tänker på olika vansinnes dåd, skolmassakrer etc.
En mycket
imponerande film!