Recension: Eldorado: The Temple of the Sun



Gamla legender rörande Inkaimperiet har alltid förefallit mig att vara intressanta. Det gäller förstås egentligen alla slags gamla legender och myter men man lyckas sälla förverkliga dem på film utan att det blir fånigt. Det kan bli fånigt på rätt sätt, som King Solomons Mines och riktigt stordådigt som i Indiana Jones filmerna och båda varianterna är riktigt lyckade! När jag läser handlingen på den här får jag intrycket av att den förmodligen är riktigt B (och då syftar jag inte nödvändigtvis på budget) men riktigt så farligt var det faktiskt inte! Det fanns flera riktigt snygga scener i filmen och ett par ledtrådar till ”skatten” som var riktigt kluriga. Jag hade förstås hoppats på den underfundighet som kröner National Treassure till pussla-ihop-bitarna-och-hitta-hemligheten till kungen, eller för den delen Da Vinci Koden och Änglar och Demoner. Men det blir inte riktigt så. Det är lite för lite skattjakt och lite för mycket jagande. För självklart har vår hjälte en fiende som gör allt för att sätta käppar i hjulet på expeditionen. En hygglig film, men inte så mycket mer alltså!

5/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar