Excreamer - 2002 - Fientliga toaletter från yttre rymden!



Excreamer
Regi: Shane Mather
2002
Komedi/Horror

Aliens, fientliga toaletter, en galen vetenskapsman och en vildsint smitta som påminner om klassiska zombiesymptom, är bara några av sakerna den här filmen innehåller. Bakgrunden är att NASA i hemlighet skickade ett rymd skepp fullt av toaletter ut i galaxen 1971, anledningen är fortfarande okänd utom för de få som befinner sig tillräckligt högt upp i makten hierarki. Nu, flera år senare, är rymdskeppet tillbaka på jorden. Dock har en utomjordisk ras tagit rymdskeppet i besittning som har helt egna sinnesjuka idéer om vad toaletterna ska användas till. Plötsligt förändras folk över hela världen, de förvandlas till vettvilliga och perverterade galningar.

Kan man egentligen tycka illa om en så skruvad handling som ovanstående? Det hela lovar ju hur gott som helst skulle jag vilja påstå, dock skulle jag ha önskat att det fanns lite mer sammanhang i filmen. Det känns lite som lösryckta scener som senare sammanfogats som en ursäkt för att kunna ge ut filmen som ordentlig DVD. Förmildrande omständigheter är väl att filmen inte hade någon som helst budget och man får väl i ärlighetens namn säga att man helt enkelt får ta det onda med det goda.

Det här är absurdsplatter och då är det inte alltid viktigast att skådespelarna känns motiverade och de behöver absolut inte hålla den klass som skulle rendera i en och annan utmärkelse. Det finns heller ingen anledning att reta upp sig för mycket på att det ingen finns särskilt mycket tillstymmelse till logik i filmen, absurditeterna får tala för sig själva och däri ligger mycket av humorn.

För min egen del tycker jag att det är lite för mycket bajs i filmen. Den zombiliknande smittan överförs nämligen via bajs – bajs genom munnen, hur den nu hamnar där för det finns ingen utpräglad koprofagi att falla tillbaka på. Min egen teori är att toalettstolarna smittar människorna via naturliga besök på dem för att sedan, via tarmsystemet, för smittan till munnen. Jag önskar att man utvecklat idén med toaletterna lite mer istället, det finns nämligen några hysteriskt roliga scener där toaletter jagar människor och den typen av humor passar mig ypperligt.

Filmen är endast 63 minuter lång men det är fullt tillräckligt. Effektmässigt känns det som om man inte behöver se mer vid det laget. Det märks förresten att bröderna Mather, för det är två bröder som ligger bakom, inte har full koll på det där med blodseffekterna. Det ser emellanåt ut allt för mycket som rödbetssaft för min smak. I dessa sammanhang har man dock lyckats bättre med bajseffekterna. Filmen innehåller också en hel del CGI, som ger filmen en amatörmässig sci-fi känsla. Denna teknik har dock, tack och lov, inte används när det gäller våldet utan är begränsad enbart till miljöer och såna saker.

Feed - 2005- sexuell perversion och moraliskt fördärv



Feed
Regi: Brett Leonard
2005
Thriller

Phillip Jackson (Jack Thompson) är mannen som har allt, en framgångsrik karriär inom polisväsendet, en vacker och sexuellt ohämmad flickvän (Rose Ashton) och en mycket tjusig lägenhet. Jobbet upptar dock en allt större del av hans liv och han är kanske på väg att förlora allt han håller kärt, till och med sitt förstånd, när han blir besatt av att hitta mannen bakom en ohygglig internetadress. Någonstans finns nämligen en psykotisk seriemördare (Alex O'Loughlin) som tvångsmatar kvinnor till döds och sänder ut dessa dåd till beskådan över nätet. Undersökningen leder allt till en värld av sexuell perversion och moraliskt fördärv där det inte är helt självklart vem som är offret och vem som är mördaren.

Det här är helt klart en provokativ film om allt som egentligen kan exploateras på den nya tidens handelsplats – Internet! Allt verkar finnas att köpa till rätt pris och mänskligt liv är inget undantag. Kanske är denna skådeplats också en grogrund för en ny version av den klassiska snuffilmsmyten i en ny era. Det är också en film om skönhetsideal och den påverkan vår kultur och samhällstillhörighet har på oss. Vem har sagt att det är de trådsmala anorektiska modellerna som ska vara våra förebilder? Skönhet ligger väl i betraktarens öga!?

Vidare har filmen helt klart en ironisk ådra som inte sällan tydliggörs med hjälp av filmmusiken. Gärna glada popsånger till ganska deprimerande och gripande människoöden som skapar ett slags paradoxal symbios. På samma sätt drar filmen nytta av parallellhandlingar och låter dem smitta av sig på varandra. När den ena visar en erotisk laddad scen uppenbarar sig illusionen att även den andra erotiskt menad och även om så faktiskt är fallet (beroende på fetischer etc.) blandas ganska konventionell erotik med kontroversiell sådan i de sammanhangen. Jag är personligen svag för den typen av känslomässig approach.

Man ger mördaren en kropp och själ och tränger också in i hans motivation. Det är helt klart en positiv upplevelse jämfört många andra filmer där man enbart blir presenterad en grotesk situation utan bakgrundshistoria. Detsamma gäller inte i lika grad motparten Phillip som jagar mördaren. Troligen hade mer karaktärsutveckling även här gjort filmen bättre då man emellanåt har lite svårt att identifiera sig med honom.

Men oavsett detta är skådespelarbesättningen bra och alla är faktiskt helt trovärdiga. Mest imponerande är kanske Gabby Millgate som har, troligen den största ”fetdräkten” i filmhistorien på sig, men även den kalla sociopatiska mördaren (Alex O'Loughlin) gör ett starkt intryck.

Starkast är dock vetskapen om verkligheten och även om filmen inte påstår sig vara verklighetsbaserad finns det ”feeders” som tänder sexuellt på att få andra att gå upp i vikt och ”gainers” som är fångar i sin egen kropp. Självvalt eller ej så är min personliga uppfattning att det handlar om ett tragiskt levnadsöde.

Se den!

9/10


ATM – 2012 - Utspelar sig i ett trångt utrymme




Nästan hela filmen utspelar sig i ett lite bås med två uttagsautomater. Där inne finns tre arbetskamrater och utanför finns en maskerad mördare som väntar på att komma åt dem en efter en. Det finns förstås mera karaktärsutveckling än så med i princip kan man förkorta ned handlingen till detta. Ett fåtal filmer som utspelar sig mer eller mindre i samma rum är effektiva. Det är svårt att få fram spänningen när man måste förlita sig på ett sådant slutet utrymme och skådespelarprestationerna blir oerhört viktiga!

At påstå att skådespelarna är några genier i den här kan man knappast göra. Det fungerar bra men inte mer än så. Det finns heller inte någon klaustrofobikänsla som i Buried men en mördare som vars klädsel tycks vara inspirerad av den svenska filmen School Night Massacre aka Death Academy. Det är verkligen inte något negativt eftersom den filmen stoltserar med en av de coolaste mördarutstyrslarna någonsin!







Men riktigt spännande blir det aldrig, ibland är den brutal och ibland är den desperat men sällan särskilt spännande. Karaktärerna är helt enkelt alldeles för korkade och rädda för att ens försöka fly och överrumpla den ensamme våldsverkaren. Dessutom kan jag inte låta bli att störa mig på hur de hela tiden klagar över hur kallt det är. Vid något tillfälle ser man en termometer som visar -1F (motsvarande -18C ungefär) och det är ju onekligen kallt. Men ingenstans ser man att någon andas ut ånga eller att marken är frusen. En lite för grov miss för min smak, i synnerhet när det verkar som att man har haft som ambition att vara lite extra klurig med själva slutpoängen.

Det är absolut inte en dålig film eller så men den lider av lite för mycket misstag för att bli riktigt underhållande. Det är också en aning stereotypiskt vilket drar ner helhetsintrycket något. En kul idé är det onekligen!

6/10