Feed - 2005- sexuell perversion och moraliskt fördärv

Feed
Regi: Brett Leonard
2005

Phillip Jackson (Jack Thompson) är mannen som har allt, en framgångsrik karriär inom polisväsendet, en vacker och sexuellt ohämmad flickvän (Rose Ashton) och en mycket tjusig lägenhet. Jobbet upptar dock en allt större del av hans liv och han är kanske på väg att förlora allt han håller kärt, till och med sitt förstånd, när han blir besatt av att hitta mannen bakom en ohygglig internetadress. Någonstans finns nämligen en psykotisk seriemördare (Alex O'Loughlin) som tvångsmatar kvinnor till döds och sänder ut dessa dåd till beskådan över nätet. Undersökningen leder allt till en värld av sexuell perversion och moraliskt fördärv där det inte är helt självklart vem som är offret och vem som är mördaren.

Det här är helt klart en provokativ film om allt som egentligen kan exploateras på den nya tidens handelsplats – Internet! Allt verkar finnas att köpa till rätt pris och mänskligt liv är inget undantag. Kanske är denna skådeplats också en grogrund för en ny version av den klassiska snuffilmsmyten i en ny era. Det är också en film om skönhetsideal och den påverkan vår kultur och samhällstillhörighet har på oss. Vem har sagt att det är de trådsmala anorektiska modellerna som ska vara våra förebilder? Skönhet ligger väl i betraktarens öga!?

Vidare har filmen helt klart en ironisk ådra som inte sällan tydliggörs med hjälp av filmmusiken. Gärna glada popsånger till ganska deprimerande och gripande människoöden som skapar ett slags paradoxal symbios. På samma sätt drar filmen nytta av parallellhandlingar och låter dem smitta av sig på varandra. När den ena visar en erotisk laddad scen uppenbarar sig illusionen att även den andra erotiskt menad och även om så faktiskt är fallet (beroende på fetischer etc.) blandas ganska konventionell erotik med kontroversiell sådan i de sammanhangen. Jag är personligen svag för den typen av känslomässig approach.

Man ger mördaren en kropp och själ och tränger också in i hans motivation. Det är helt klart en positiv upplevelse jämfört många andra filmer där man enbart blir presenterad en grotesk situation utan bakgrundshistoria. Detsamma gäller inte i lika grad motparten Phillip som jagar mördaren. Troligen hade mer karaktärsutveckling även här gjort filmen bättre då man emellanåt har lite svårt att identifiera sig med honom.

Men oavsett detta är skådespelarbesättningen bra och alla är faktiskt helt trovärdiga. Mest imponerande är kanske Gabby Millgate som har, troligen den största ”fetdräkten” i filmhistorien på sig, men även den kalla sociopatiska mördaren (Alex O'Loughlin) gör ett starkt intryck.

Starkast är dock vetskapen om verkligheten och även om filmen inte påstår sig vara verklighetsbaserad finns det ”feeders” som tänder sexuellt på att få andra att gå upp i vikt och ”gainers” som är fångar i sin egen kropp. Självvalt eller ej så är min personliga uppfattning att det handlar om ett tragiskt levnadsöde.

Se den!

9/10