ATM – 2012 - Utspelar sig i ett trångt utrymme

Nästan hela filmen utspelar sig i ett lite bås med två uttagsautomater. Där inne finns tre arbetskamrater och utanför finns en maskerad mördare som väntar på att komma åt dem en efter en. Det finns förstås mera karaktärsutveckling än så med i princip kan man förkorta ned handlingen till detta. Ett fåtal filmer som utspelar sig mer eller mindre i samma rum är effektiva. Det är svårt att få fram spänningen när man måste förlita sig på ett sådant slutet utrymme och skådespelarprestationerna blir oerhört viktiga!

At påstå att skådespelarna är några genier i den här kan man knappast göra. Det fungerar bra men inte mer än så. Det finns heller inte någon klaustrofobikänsla som i Buried men en mördare som vars klädsel tycks vara inspirerad av den svenska filmen School Night Massacre aka Death Academy. Det är verkligen inte något negativt eftersom den filmen stoltserar med en av de coolaste mördarutstyrslarna någonsin!

Men riktigt spännande blir det aldrig, ibland är den brutal och ibland är den desperat men sällan särskilt spännande. Karaktärerna är helt enkelt alldeles för korkade och rädda för att ens försöka fly och överrumpla den ensamme våldsverkaren. Dessutom kan jag inte låta bli att störa mig på hur de hela tiden klagar över hur kallt det är. Vid något tillfälle ser man en termometer som visar -1F (motsvarande -18C ungefär) och det är ju onekligen kallt. Men ingenstans ser man att någon andas ut ånga eller att marken är frusen. En lite för grov miss för min smak, i synnerhet när det verkar som att man har haft som ambition att vara lite extra klurig med själva slutpoängen.

Det är absolut inte en dålig film eller så men den lider av lite för mycket misstag för att bli riktigt underhållande. Det är också en aning stereotypiskt vilket drar ner helhetsintrycket något. En kul idé är det onekligen!

6/10