Tales of Ordinary Madness
Regi: Marco Ferreri
1981
Drama
Charles Serking (Ben Gazza) är en poet på samhällets botten. Han har en
klar talang och blir också erbjuden lukrativa kontrakt men finner kanske lite
för stor inspiration i sprit och kvinnokroppar för att lyckas. Han träffar på
Cass (Ornella Muti) som han förälskar sig i, men det är inget vanligt
förhållande de lever i. Det skulle lika gärna kunna vara hämtat från en av hans
cyniska dikter eller för den delen en dryckenskapsfantasi från hans sida. Det
är ingalunda någon monogamt förhållande, då Cass är prostituerad och Charles
sätter på allt han kommer i närheten av. Ung som gammal, fet som bening, snygg
som ful. Undan för undan kommer dock insikten att de inte kan leva utan
varandra, även om de utåt sett verkligen har ett udda förhållande, både till
varandra och till omvärlden.
Det är svårt att beskriva en film
såsom denna. Det är en mycket mörk betraktelse av samhällets undersida och det
saknas heller inte cynism i det sätt den framställer verkligheten. Filmen titel
är helt perfekt, för det som gestaltas kan mycket väl samlas under begreppet
galenskap, men det är inte säkert. Det finns en ton av tvivel hela tiden och
det är inte konstaterat bortom varje tvivel att det faktiskt är på riktigt
allvar. Ibland känns det lite som om filmen, inte riktigt driver med sig själv,
men åtminstone inte tar sig på absolut allvar vilket gör att intrycket blir
aningen komplicerat. En fördel med detta, som jag alltid brukar nämna när det
handlar om filmer av det slaget, är att man har något att fundera på även långt
efter att eftertexterna har rullat färdig. Det är kanske den bästa egenskap en
film kan ha, så det är bara att bocka och ta emot vad som erbjuds.
Självklar återfinns det en hel
del sex i filmen också, det framställs aldrig som pornografiskt och heller inte
som något fult även om det inte är särskilt vackert heller. Det speglar samma
ton som den övriga filmen – vardagsrealismen – med den där extra twisten som
jag nämnde nyss. Det finns en dimension till helt enkelt, allt är inte vad man
först trodde och jag tror heller inte att filmens huvudperson, som för övrigt
beskrivs som storslusk på Dvd-omslagets baksida (en perfekt beskrivning
faktiskt), har full koll på vad som verkligen händer i hans liv.
Man kan naturligtvis utan vidare
översätta filmen till nästan valfri metafor för ett liv som går överstyr, en
kamp för att komma tillbaka till de värderingar man håller allra kärast och
uppnåendet av någon sorts katharsis och det är kanske det som gör filmen till en
sådan fantastisk rulle. Sedan gör det förstås heller inget att
skådespelarinsatserna verkligen är fabulösa. Man lever sig helt in i vad som
händer för man lägger knappt märke till att det är roller som spelas, det känns
bara så naturligt att man får uppfattningar att det verkligen är Cass och
Charles man tittar på och inte Ornella och Ben.
Dialogen, eller för den delen den
monolog Charles tycks ha med sig själv i sin kamp med sina inre demoner, är
knivskarp och jag rekommenderar alla, nästan helt oavsett vilka preferenser man
har, att se filmen. Det finns betydelser värda att filosofera i kring för alla
och envar. Det enda kriteriet man bör uppfylla som tittare skulle väl i så
falla vara att man verkligen är intresserad av tolka film efter eget huvud!