Eleganten
från vidderna – Filmen om Eddie Meduza
Regi: -
2010
Dokumentär
I mer än trettio år roade och oroade Eddie Meduza svenska folket med
sin egensinniga musik och sina frispråkiga texter. Trots att han var bannlyst i
radio och teve visste alla vem han var. Från sitt hus i de djupa småländska
skogarna spred han själv sina musikkassetter över hela Sverige. På skolgårdar
och i pojkrum, på fester och i raggarbilar spelades hans låtar, ofta till
vuxenvärldens förtret. Detta är filmen om Eddie Meduza, eller om man hellre
vill Errol Leonard Norstedt. Berättelsen om en man som gick sin egen väg genom
den svenska musikhistorien och vars fotspår ännu syns tydligt.
Ovanstående text är hämtat
från baksidan av omslaget och visst kan man väl hålla med om att alla, åtminstone
i valde kretsar, visste vem Eddie Meduza var. Hans låtar kunde vara plumpt
humoristiska och älskade eller hatade. De kunde också vara ironiska och
träffsäkra och Eddie var helt fantastisk när det gällde att imitera olika
dialekter. Min personliga uppfattning är också att mannen måste haft ett grymt
ordförråd och jag är enormt imponerad av vissa av hans formuleringar.
Men även om alla visste vem
den ökända Eddie Meduza var så var det väldigt få, om ens någon, som kände Errol
Norstedt, mannen bakom pseudonymen, och det är egentligen den mannen som den
här dokumentären handlar om. Det är en informativ resa genom hans liv, kantat
av en trasig barndom med mobbing och ständigt kringflackande varvat med
intervjuer av familj, vänner och grannar. Bland extramaterialet syns
intervjuerna i längre form än vad som inkluderats i själva dokumentären och
personligen ser jag det som extra roligt att John Norum, som ju sedan lyckats
stort, både tillsammans med Europe och som soloartist, får komma till tals. Han
har väl egentligen inte så mycket att säga men han var ju å andra sidan väldigt
ung vid tiden när det begav sig.
Skönt är att man givit sig tid
att utforska människan Errol/Eddie och inte bara fenomenet som kunde ha varit
en lockande approach. Jag vill inte påstå att det är en direkt objektiv
dokumentär utan snarare en som belyser hur missförstådd Errol var av sin
samtid. Det hör väl kanske till saken att man inte ska prata skit om de döda,
men några negativa åsikter kanske kunde ha fått rum också?! Således är det en
film som kanske passar äldre fans som minns sin idol, bättre än som ren
information för den som är fullständigt obekant med Eddie Meduza.
Det mest intressanta i filmen
är kanske den intervju med mannen själv som är inklippt emellanåt. Det är här
man får rakast och ärligast information känns det som. Filmen levererar också
en och annan fakta, som åtminstone jag var obekant med, att han skulle ha varit
djupt religiös och alltid haft nya testamentet med sig i bröstfickan till
exempel. Hans alkoholproblem var väl inte en lika stor överraskning och heller
inte hans förakt för överheten och myndigheter. Detta är också något som
framkommer i många av hans låtar. Han hävdar själv att de är så uppenbart
ironiska att en femårig mongoloid skulle förstå dem, men inte myndigheterna
eller pressen och det säger kanske en del om mannens förakt för de han inte
gillade. Och tycka vad man vill om honom, men ett bestående avtryck i musikhistorien gjorde han!
Vila i frid Errol!