Romantiska komedier är generellt
en genre som jag har väldigt svårt för. Men eftersom det här var en film som
fick en hel del uppmärksamhet när den kom för några år sedan tänkte jag att jag
skulle se efter vad det var lite mer noggrant. Jag hade väl inte förväntat mig
något speciellt överhuvudtaget egentligen och visste inte heller om man skulle
ta handlingen bokstavligt eller inte – om Miranda,
chefen på en stor modetidning var Djävulen personifierad eller om det var ett
bildligt uttryck. Det visade sig vara en synonym till den mest krävande chef
man kan tänka sig ungefär så någon ockultism finns det inte att hämta här. Hur
som helst så upptäckte jag ganska omgående att jag tyckte om det jag såg.
Skådespelarna var bra i sina roller och Meryl
Streep,
som spelar den hänsynslösa Miranda är
fullständigt fabulös! Sensmoralen i filmen är inget nytt och går ut på ungefär
det man kan förvänta sig, var ärlig mot dig själv, fjäska inte för andra (läs:
chefen) och sälj inte din själ till ditt jobb om du olyckliggör dig privat.
Handingen som sådan tar heller inte några oväntade vändningar, men det är
roligt i alla fall! Det är inte vad som berättas som är det intressanta utan
hur det berättas. Det är inte teknisk ekvilibrism från filmmakarna i form av
briljant foto och annat utan personinstruerade skådespelartalanger som gör
filmen till vad den är. Det och ett väldigt bra manus! Ignorera sensmoralen och
koncentrera dig på vägen mellan start och mål istället så gillar du kanske den
här lika mycket som jag!
Recension: Malibu Shark Attack – 2009
Faktum är att det här är en lite annorlunda film jämfört
med vad som brukar vara standarden när det gäller hungriga hajar som kalasar
både på turister och lokalbefolkning. Men ha inte för höga förhoppningar nu,
det är inte så mycket som gör den udda… För det första trycks det inte lika
hårt på en politiker i ledande ställning, oftast en borgmästare, som vill rädda
turismen och därmed förringar riskerna. Däremot finns det en byggherre som inte
tänker låta någonting stoppa hans nya bygge.
Dessutom handlar det förstås inte om ”vanliga” vithajar
som det så ofta gör utan om en ”utdöd” förhistorisk art som kommer till liv i
och med ett vulkanutbrott under vattnet. Eller rättare sagt så kommer de fram
ur sina gömmor, sin dvala eller vad det nu är som gör att de har trots vara
försvunna från jordens yta i miljoner år. Hur som helst orsakar detta utbrott
en tsunami, för vad kan väl vara värre än en tsunami? Jo, en tsunami som drar
med sig hungriga förhistoriska hajar…
Dessa hajar, vars namn jag har glömt bort ser faktiskt ganska
löjliga ut och de beter sig snarare som hundar som biter efter sitt byte medan
de simmar mot det i sin attack. Det är tydligt datoranimerade varelser och
deras utseende är som sagt ganska löjligt. Men inte vet jag, det kanske finns
en vetenskaplig förebild till dessa hajar? Det känns inte så men vem vet?
Jag gillar blandningen mellan katastroffilm och
djurskräckis även om jag hade hoppats på att man skulle kunna ha gjort något
mer av det. Som det är nu är det lite för mycket Baywatch och lite för lite
skräck. Det är helt enkelt bara en i raden av filmer som försöker håva in en
och annan spänn på din absurditet och det är väl egentligen bara komplettister
som bör se den här. Eller förstås om man är ute efter kalkonvärden…
4/10
Etiketter:
2009,
4/10,
Djurskräck,
Hajar,
Horror,
Kalkonvärden,
Katastroffilm
Recension: Fried Green Tomatoes - 1991
Fried Green Tomatoes
Regi: Jon Avnet
1991
Drama
Evelyn Couch (Kathy Bates) och hennes make Ed (Gailard Sartain) ska
hälsa på släkt på sjukhuset, men eftersom Evelyn inte är välkommen förpassas
hon till ett uppehållsrum. Där får hon kontakt med en gammal kvinna (Jessica
Tandy) som berättar en mäktig historia om Idgie Threadgoode från när seklet var
ungt. Evelyn fascineras av historien och eftersom hon har lite problem i
äktenskapet inspireras hon av den egensinniga och frispråkiga kvinnan historien
centrerar sig kring, som går sin egen väg och som alltid tycks stå upp för det
hon anser vara rätt och riktigt. Relationen med den gamla kvinnan, som rymmer
en väldig likhet med huvudpersonen i berättelsen, blir starkare och starkare.
Snart blir de bästa vänner och i takt med att de umgås varje dag och fördjupar
sig i historien, blir Evelyn starkare som person och står på sig i
vardagssituationerna. Snart har hon full kontroll över sin egen vilja och gör
det som hon verkligen vill istället för det som omgivningen förväntar sig!
Det här är dramafilm som ägnar
sig både åt att locka till skratt och pressa fram tårar ur åskådaren, ibland
kan det vända på ett litet ynka ögonblick men det är väl å andra sidan så livet
är också, man vet aldrig vad som händer så fort man vänder bort huvudet. Egentligen
är det två filmer i en då det mestadels är frågan om två parallellhandlingar,
dels den som den gamla damen – Mrs Threadgoode, berättar, dels den som upptar
Evelyns vardag. Man kan se tydliga likheter mellan vad Evelyn egentligen skulle
vilja göra och vad Idgie verkligen gör och det är inte svårt att förstå varför
hon blir så inspirerad.
Man funderar dock en smula på
sanningshalten i den gamla damens historia och ett flertal teorier dyker upp i
hjärnan. Antingen hittar hon på alltsammans och är i själva verket senildement,
eller så är det verkligen så som hon beskriver det, med eller utan sig själv i
huvudrollen. Eller så kanske det rent av en fabrikation i Evelyns huvud, lite i
stil med den twist som gör Das Cabinet
des Dr Caligari så speciell, hon kanske ser ansikten på sjukhemmet och
fantiserar ihop sin egna historia kring dem. Det finns fler teorier än så, mer
eller mindre djupgående, men jag tror ändå det viktigaste i sammanhanget är att
historien berättas, om den är sann eller inte spelar ingen roll. Det är den
påverkan till ett annat liv som Evelyn får som är det viktigaste. Ett
uppvaknande och en insikt om vad som egentligen behöver göras.
Finns det en sensmoral i filmen,
vilket jag anser att det bör göra i en film som denna, så är det kanske att man
alltid ska ställa upp för sina vänner och göra det rätta. Det låter kanske lite
grund men jag tror inte att man behöver krångla till det mer än så. Livet
handlar ytterst om de man håller kära och ser man inte till att göra vad man
kan för dem kommer man nog att ångra sig bittert för resten av livet.
Nåja, skådespelaremässigt finns
det absolut inget at klaga på och man sitter egentligen som trollbunden av de
flesta av karaktärerna i filmen, åtminstone de som betyder något i det långa
loppet, de som bara skymtar förbi någon gång emellan åt, som Evelyns make, är
inte riktigt lika intressanta. Inte för att han, eller de andra mindre rollerna
skulle göra ett bra jobb, men det är helt enkelt inte tillräckligt viktiga för
att man ska lägga märke till dem på samma sätt som Kathy Bates, som är helt
fenomenal, och Jessica Tandy. Och eftersom den största delen av filmen utspelar
sig runt sekelskiftet och framåt, läggs mycket fokus också på Mary Stuart
Masterson, som spelar Idgie, och Mary-Louise Parker som spelar hennes väninna
och vapendragare Ruth. Det blir en strålande kvartett av det hela och så här
med filmen i relativt färskt minne kan jag bara komma ihåg en enda sak som inte
är i toppklass med när det gäller skådespeleriet. Det är inte ens något viktigt
och kan snarast klassas som en petitess när en statist av något slag springer
förbi kameran, men gör det med lite för mycket inlevelse. Scenen varade säkert
inte över en sekund, men jag minns att jag reagerade på det.
Eftersom filmen utspelar sig i
två olika tidsaspekter behövs det naturligtvis två olika typer av miljöer. Jag
tycker man har hittat fulländning i båda fallen, även om nutid torde vara något
enklare att gestalta. Man tycker sig existera i symbios med det som utspelas i filmen
och man har också lyckats skapa den där lilla extra känslan av att
tillbakablicken, eller berättelsen, eller vad man ska kalla den balanserar på
gränsen mellan verklighet och en saga. Det är väl därför man får den typen av
teorier i skallen som jag nämnde ovan antar jag.
Ska man dela ut betyg till den
här filmen finns det bara ett som är adekvat – full pott!
Etiketter:
1991,
Drama,
Gailard Sartain,
Jessica Tandy,
Kathy Bates,
Mary-Louise Parker,
Noble Entertainment
Recension: Warbirds – 2008
I andra världskrigets slutskede skall ett modifierat
bombplan frakta en hemlig last till en hemlig destination under ledning av
överste Toller. Trots hans vilda protester och direkta order tvingas planet att
nödlanda på en liten ö mitt i havet. Det upptäcker att det inte bara är de få
japaner som fortfarande är kvar på ön som är deras fiender. Än värre är de
flygande monster som hindrar dem att lämna ön.
Faktum är att jag inte hade förväntat mig att varelserna,
som ser ut som förhistoriska flygande dinosaurier., skulle se så bra ut! Det
finns säkert ett fint namn för dem men jag antar att man har förändrat dem en smula
för att de ska passa in bättre i filmen också, gett dem tänder etc. Hur som
helst gillar jag faktiskt filmen en hel del, jag tycker att den är
underhållande även om den (naturligtvis) är tämligen förutsägbar och
klichéfylld. Besättningen som består av kvinnor (Wasp’s = Womens Air Service
Corps) känns först tämligen malplacerade men allt eftersom känner jag mig mer
och mer tillfreds med dem. Det kan förstås bero på att de jobbigaste av dem
blir de flygande bestarnas första måltid…
Naturligtvis finns det rena sakfel i filmen och
situationer som verkligen känns hämtade ut det blå. Ibland känns det som om
besättningen besatt övernaturlig styrka och ibland, ja vet inte vad… Men det
gör ingenting, det är väl också en del av underhållningen kanske, dessa
slarvfel som man tycker att filmmakarna skulle kunna undvika. Det blir lätta
kalkonvärden men på det hela taget är det snarare en underhållande film även
utan dessa osannolika situationer!
6/10
Etiketter:
2008,
6/10,
Action,
Djurskräck,
Förhistoriska Bestar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)