The Sting II
Regi: Jeremy Kagan
1983
Komedi
Lonnegan är medveten om att han har blivit blåst och allt mer av hans
tid går ut på att söka hämnd. Hans plan är genial, inte nog med att han kommer
att lura lurendrejeriarna, han kommer också att lyckas skylla på någon annan.
Kid hittas torterad till döds och Hooker och Gondorff planerar en stöt för att
hämnas hans död. Lonnegan gnuggar sina händer när allt går enlighet planerna
men vem är det egentligen som sitter inne med all information och vem är det
som lurar vem – egentligen?
Den här tillhör de filmer som man
verkligen inte kan göra en fortsättning på med hedern i behåll. Första filmen
är bland det bästa jag har sett – någonsin, och att ens försöka sig på att
upprepa succén är för mig ett mysterium. Faktum är att det är så långsökt att
jag inte ens kände till den här filmens existens förrän Studio S Entertainment bestämde sig för att släppa den nyligen. Att
säga att jag har några som helst positiva förväntningar vore en grov överdrift
och jag var oerhört kritisk mot varenda replik, ögonkast eller vändning i
filmen. Det här kunde bara inte lyckas!
Och det gjorde det inte heller.
Initialt var den enda behållningen kalkonvärdet. Man har kopierat en hel del
rakt av och inte nog med det, man har tagit kopian och gjort den sämre än
originalet. Det är förutsägbart och uselt agerat men det är inte det största
problemet. Jag kan stå ut med dåliga skådespelare men manuset är verkligen
under all kritik också. Dessutom tror jag inte att det är skådespelarnas
problem egentligen. Det är snarare Jeremy Kagan som inte har förmått att
instruera dem tillräckligt.
Men allt eftersom filmen går
vänjer man sig vid kalkon-tonen i den. Den blir väl egentligen inte bättre på
något plan men man stör sig mindre och mindre på att man har bytt ut alla
förnamnen på karaktärerna. Kan detta ha med rättigheter att göra? Ganska
tramsigt i så fall eftersom det är helt uppenbart vem som är vem i alla fall!
Dt spelar ingen roll om Gondroff heter Henry eller i Fargo i förnamn, vi fattar
än då!
Man har försökt att väva in Scott Joplins musik lite här och där
men på det hela taget ger jag inte mycket för filmens soundtrack. Även på detta
plan är filmen en oerhörd besvikelse. I sann heist-anda är det förstås oklart
vem som vet mest och vem som i slutändan kommer att lura vem, men är man
någorlunda klyftig och har koll på vad för slags film det egentligen handlar om
bör det inte vara något stort problem. Visst är det lite rörigt emellanåt,
precis som det ska vara, men inget som man inte genomskådar ganska snabbt.
Men jag ska inte totalsåga
filmen. Den har sina ljuspunkter och framåt slutet är det riktigt
underhållande. Kanske mest på grund av sin ambition att
”leka-lika-bra-som-ettan” där den misslyckas kapitalt och kalkonvärden ska inte
underskattas heller!
4/10