Recension: Sweet Karma - 2009

Sweet Karma
Regi: Andrew Thomas Hunt
2009

Karma är lika söt som hon är stum. Hon kommer från Ryssland och hennes väg mot hämnd går genom kanadensiska sexindustrin. Hon tar sig in i landet genom att infiltrera den organisation som genom trafficking redan hunnit sätta klorna i hennes syster. Det är ett hårt val att välja, men som hon själv uttrycker det har hon inte längre något mer att förlora.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ske tycka om den här filmen. Den motsvarar verkligen inte det jag hade förväntat mig. På omslaget jämför man med filmer som Kill Bill och Thriller – En Grym Film men jag tycker inte att jag känner igen mig alls. Visserligen är kanske inte Kill Bill en film (filmer) som jag är så trollbunden av men Thriller – En Grym Film har onekligen en speciell plats i mitt hjärta! Likheterna är förstås uppenbara, det handlar om sexuellt utnyttjande och en kvinna som hämnas, en oskuldsfull sådan dessutom, men olikheterna är lika många. Det är en mycket råare film än vad Thriller – En Grym Film någonsin var. I alla fall råare i det avseendet att det är smutsigare och mer rakt på sak än den svenska filmen. Däremot så saknas estetiken i hög grad.

Det finns också jämförelser gjorda med Pusher-trilogin men eftersom jag ännu inte har sett dessa är det svårt för mig att skatta den jämförelsen. Jag kan dock våga mig på en logisk gissning och sticka ut haken för att tro att det är lite samma stil över det här. Det bara känns så men jag kan naturligtvis inte utvecklade det närmare.

Hela grejen blir lite amatörmässig tycker jag. Eller amatörmässig är fel ord egentligen. Vad heter det när det känns om att det egentligen är dokumentärt filmat i autentiska miljöer inifrån den organiserade brottsligheten? Så känns det, det är absolut inget fel på skådespelare som är helt och hållet trovärdiga. Det är mycket underkläder och strippstänger och är man aningen gubbsjuk är det här nog rätt film. Jag var personligen inte särskilt förtjust i den men det beror nog mest på den ounderhållande stilen tror jag. Våld och hämnd av det här slaget måste visualiseras på ett underhållande sätt. Självklart förstår jag att filmens egentliga budskap på intet sätt är underhållande och att trafficking är en fasansfull företeelse men jag hade önskat att den hade ett lite mer underhållande sätt att utnyttja handlingen på.

Men det handlar om vad man är ute efter och vad man förväntar sig. Jag hade helt enkelt förväntat mig en mer glättig rulle och inte en så allvarsam som det visade sig vara.

5/10