Snapped - 2005



Snapped
Regi: Jeff Prosserman/Julian Van Mil
2005
Horror

Amy (Tiffany Knight) är en konstnärlig fotograf som slutligen får det stora genombrottet. Åtminstone ser det ut så från hennes synvinkel sett. Hennes uppdragsgivare är dock inte lika övertygad men handlar på order från sin chef, den mystiske man som bara tycks existera i andra änden på telefonledningen. I sin jakt efter de perfekta bilderna måste nu Amy bryta från sin ständigt påtände pojkvän Trevor (Michael Bien) som dessutom redan hunnit stjäla pengarna hon fått i förskott till diverse utgifter. Hon måste också iscensätta riktigt våldsamma fotoskildringar och hur gör man det bäst om inte genom att ta saken i egna händer. Hennes personlighet ändras mer och mer ju närmare deadlinen hon kommer. Inget får stå i hennes väg och vad är bättre och våldsammare att fotografera än egenhändigt utförda mord?

Filmens första groteska scen utlovar tyvärr mer än vad filmen sedan klarar av att hålla, men historien är trots allt intressant nog att hålla intresset vid liv ända till slutet. Det finns helt klart poänger utspridda längs vägen även om de, rent ut sagt, usla skådespelarinsatserna lämnar en hel del kvar att önska. Undantaget är Tiffany Knight i huvudrollen som Amy, hon är både castad rätt för rollen och dessutom ganska övertygande. Man kan alltså säga, utan en allt för stor överdrift, att filmen är mycket ojämn.

Manuset är kanske inte det mest välskriva i världshistorien och en del saker som t.ex. Amy’s motivation utelämnas helt. Dialogen känns verkligen heller inte genomarbetad och så vidare. Men det är trots allt ganska snyggt gjort och det verkar faktiskt som det finns en tanke bakom produktionen. Nackdelen är att denna tanke aldrig når publiken utan tycks vara exklusiv information för filmskaparna själva.

Samtidigt måste man komma ihåg att det här är första försöket för många av de inblandade både framför och bakom kameran och de kommer säkert att lära sig av sina misstag till nästa gång. Det ska bli intressant att se vad dessa personer kan åstadkomma i framtiden och den här filmen, om inte annat, är en intressant referenspunkt i deras karriärer.

Men trots att det handlar om mord och fotografering av detta är filmen inte speciellt grafisk. Åtminstone är det ingen tydlig betoning på dessa scener, emfas ligger istället på vilken roll det mystiska galleri har som är så intresserade av brutala våldsskildringar att man inte ifrågasätter några metoder i konstens namn.

En intressant film, men inget som för den delen är att rekommendera för den genomsnittlige filmtittaren eller ens skräckfilmstittaren.