Extreme Measures - 1996 - ypperligt bra skådespeleri

Extreme Measures
Regi: Michael Apted
1996

Skriven av: Linda Snöberg

Guy Luthan (Hugh Grant), en brittisk doktor jobbar på ett sjukhus i New York City. Han är väldigt förbryllad över en patient som kommer in på akuten sent en kväll, naken, förvirrad och med ett armband från sjukhuset runt handleden och har ett färskt kirurgiskt ärr.  Mannen har mystiska symptom och han dör strax därefter. Luthan kan inte sluta tänka på främlingen. När han ber att få titta i mannens papper bara några dagar senare, får han reda på att papperna inte finns längre och ju mer han gräver i saken desto mer förstår han att någon vet mer än vad de säger. Mot alla odds och råd av sin arbetskamrat Jodie Trammel (Sarah Jessica Parker) fortsätter han att gräva och till slut hamnar han utanför dörren till Dr. Lawrence Myrick (Gene Hackman) en mycket väl ansedd kirurg som arbetar med experiment som kan göra att förlamade personer kan gå igen.

Har du inte sett denna film ska du ta tillfället i akt. Jag har sett filmen flera gånger, men det blir ju inte riktigt samma sak att se den igen. På så sett är jag lite avundsjuk på dig som inte har sett den. Det är bra att man inte vet så mycket om filmen innan utan man ska se den och bilda sig en egen uppfattning, men om du inte bryr dig så kan du ju fortsätta att läsa vad jag har skrivit.

Filmen har ypperligt bra skådespeleri och fängslande handling. Berättelsen blir djupare och djupare och filmen håller verkligen tittarna på sin plats.

Det första jag tänkte på när jag såg Hugh Grant i rollistan var att: Är detta en romantisk komedi? blä. I vanliga fall tycker jag att Hugh Grant är väldigt tråkig och ofta gör samma sorts filmer om och om igen. Därför var det extra roligt att se honom agera i denna film. Han passar väldigt bra som Doktorn som stöter på något underligt som han gräver allt djupare för att få reda på. Gene Hackman är alltid bra och som skurken är han oslagbar. Sarah Jessica Parker är okej, men inte mer, hon kan betydligt bättre än det här.

Filmen är underbar och väldigt intelligent, har allt som en bra thriller ska ha, bra handling, bra skådisar, bra dialoger och har en del roliga tvists. Ett speciellt hedersord till David Morse som den knasiga FBI agenten, han är hemsk! Det finns en del uppriktigt otäcka scener i denna film som byggs upp framtill en explosiv höjdpunkt och en utmärkt bra slagsmålscen i en hiss som verkligen håller dig på din plats.

Musiken är makalöst bra, Danny Elfman gör ett väldigt bra jobb som kompositör för filmen, men det bästa i filmen är handlingen som lämnar dig gissandes genom hela filmen och även när den är slut. Se filmen och njut av den, är en av de bästa medicinfilmer jag har sett.