Detta är en så kallad found
footage film, fast jag vet inte riktigt om materialet verkligen är ”funnet”
på ett logiskt sätt. Det kanske hänger ihop på ett sätt som övergår mitt
förstånd men jag tycker det känns kryptiskt. Det handlar i vilket fall som
helst om en film där det vi ser filmas av karaktärerna själva och det är väl
det som är normen egentligen, inte hur materialet sedan blir tillgängligt för
oss – publiken.
Handlingen i korthet kretsar kring tre killar som hittar
en underjordisk grotta. I den finner de något mystiskt som gör att de får
övernaturliga krafter – telekinesi. De får med andra ord förmågan att flytta
saker enbart med tankekraft. När de tränar sig blir det starkare och starkare
och till slut kan de både flyga och påverka döda ting med en kuslig kraft.
Jag antar att filmen går under genren Sci-Fi i
kombination med action, men jag tycker att de filosofiska aspekterna av det
hela är intressantast! Först tyckte jag att det var för mycket diskussioner om
kända filosofer och vad deras teorier gått ut på. Detta eftersom en av de tre
killarna tydligen verkar ha läst en hel del av dessa. Men när jag insåg att
filmens egentliga värde består i frågeställningen om människan verkligen klarar
av att utvecklas till en högre varelse. Om detta i sin tur innebär att man ser
ner på de som fortfarande är ”vanliga”? Blir dessa istället utan betydelse och
behöver man inte belasta sitt samvete med deras liv mer än när man smäller en
fluga?
Frågeställningen har figurerat tidigare. Själv bekantade
jag mig första gången med den i Star
Trek episoden Where No Man Has Gone
Before. Är man en trekkie så är man! Hur som helst är det en fråga om
evolution och vilken betydelse de som inte utvecklas har för betydelse för dem
som faktiskt utvecklas. Det var förresten ett bra sätt att uttrycka det på!
Tankarna går till de första aporna som använde sig av vapen för att jaga eller
bekämpa fiender. Här är det frågan om andra saker men principen är den samma.
Varför skulle människans utveckling ha nått sitt slut? Varför skulle någon arts
evolution ha nått sitt slut överhuvudtaget?
Grejen är om det går dessa utvecklade individer åt
huvudet eller om det verkligen finns en förståelse för de som blir de svagare i
näringskedjan. Och om denna medömkan (kan vi kalla den så?) innebär att den
utvecklade individen ännu inte nått den nivå av evolution som krävs för att
fjärma sig från sin tidigare tillhörighet?
Jag tror inte det är meningen att man ska filosofera på
det här sättet kring filmen, men jag kan helt enkelt inte låta bli och Ni som
brukar läsa mina recensioner vet dessutom att jag gärna försvinner bort i
resonemang av sådan natur oavsett om det råkar vara lämpligt för tillfället
eller inte.
Rent underhållningsmässigt börjar filmen ganska segt
innan det blir intressant framåt slutet. Delvis beror detta på de filosofiska
aspekterna men också att actionscenerna blir mer underhållande när krafterna
hos de inblandande ökar. Framåt slutet, när filmen är som bäst, är det stor
förödelse. Flera byggnader kollapsar och både bilar och bussar flyger genom
luften. Man kan säga att filmen blir mer lättsam och mindre filosofiskt
tänkvärd framåt slutet och det tjänar den alltså på i underhållningsvärde i
förhållande till de filosofiska perspektiven.
6/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar