Ungdomsfängelset - 1946 - En riktig klassiker!

Ungdomsfängelset
Aka: Sciuscià, Shoeshine
Regi: Vittorio De Sica
1946

Giuseppe och Pasquale är bästa vänner. Som komplement till skoputsning tar de allehanda tvivelaktiga uppdrag för att tjäna ihop de pengar som de behöver för att köpa en häst. En dag säljer de ett par stulna amerikanska filtar till en spåtant för några futtiga lire. Oturligt nog för dem sammanfaller detta med ett större brott och de blir plötsligt anklagade för att stulit miljoner. Eftersom de vet att det är Giuseppes bror som ligger bakom vill det inte tjalla och sätts i fängelse. Men oavsett hur mycket de än är överrens om att inte prata pressas de och till slut blir de lurade. Pasquale tvingas prata för att rädda Giuseppe från prygel, men vakterna lurar dem och ingen blir egentligen skadad av pryglingen. Detta slår in en kil emellan de två vännerna och deras relation blir allt mer komplicerad av fängelsets outtalade regler och intriger.

Först av allt måste jag be att tacka Studio S Entertainment för att de ger ut filmer av det här slaget. De gör en ofantlig kulturgärning som knappast kan beskrivas i ord! När det gäller filmer av Vittotio De Sica är jag inte speciellt insatt. Vad jag minns så har jag enbart sett en tidigare – Cykeltjuven, vilket är en alldeles utmärkt film och hyllad som en av de allra bästa någonsin av många. Själv var jag återhållsam med mina superlativ och jag finner den här filmen intressantare! Temat är lite samma sak, det handlar på något sätt om fattigdom och om hoppet som inte vill försvinna från horisonten. Även när allting ser helt hopplöst ut finns det en väg att fortsätta och vänskapen består mellan de två pojkarna innerst inne trots de motsättningar som omvärlden tvingar på dem.

Det är en sorglig historia men liksom när det gäller Cykeltjuven är det svårt att sätta fingret på vad det egentligen är som berör. Det är en realistisk gestaltning av problematiken, något romantiserande finns inte. Det är en kall, grå verklighet som avverkas men trots detta finns det ett ljus som lyser någonstans. Som åskådare brister hjärtat när de två vännerna tvingar bli ovänner, när de innerst inne fortfarande inget hellre vill än att fortsätta sin vänskap. Och det är när dessa känslor kommer fram, insinuerade eller inte, som den verkliga emotionella stämningen kommer fram!

Hästen som är en central del av handlingen får stå för en symbol för deras gemensamma drömmar eller deras gemensamma kärlek till livet och friheten kanske. Det är svårt att säga, jag tror att var och en tolkar denna häst på sitt alldeles egna sätt. Men alldeles oavsett hur man tolkar den är det en viktig del av historien och det som i slutändan binder ihop de två pojkarna med varandra.

Det är onekligen en gripande historia berättad på ett mästerligt sätt och jag vill verkligen utforska denna filmskapare mera efter mina förvärvade erfarenheter från den här filmen.

8/10