The
Devils Backbone
Aka: El Espinazo del Diablo
Regi: Guillermo del Toro
Drama
2001
Det är 1939 och i slutet av det spanska inbördeskriget. Francos
fascistiska nationalister har mer eller mindre besegrat republikanerna. I denna
blodiga verklighet lämnas Carlos, en tioårig pojke och son till en stupad
republikansk krigshjälte, av sin mentor på ett barnhem mitt ute i ingenstans. Han
blir placerad i bädd nr 12 och de andra barnen börjar genast viska… ”åh nej,
inte Santis säng”. Det visar sig att Santi har försvunnit, han är död säger de
andra barnen och det dröjer inte länge innan han uppenbarar sig för Carlos. Men
inte nog med det, mitt på gården står en odetonerad bomb och vilken betydelse
har egentligen Professor Casares och föreståndarinnan Carmen för fastighetsskötaren
Jacinto? Varför blir han så nervös när någon närmar sig förrådet?
Först av allt måste jag slå
fast att det här är mer än bara en spökfilm. Eller rent ut sagt, det är
egentligen allt annat än en spökfilm. Santis spöke finns egentligen bara med
som en ingrediens, en av många i en mycket komplex historia. Den intressantaste
biten tycker jag personligen är att iaktta barnhemmets pojkars inbördes
maktbalans och statusjakt. Det är spännande att se hur Carlos anpassar sig till
den nya miljön och bemöter barnhemmets mobbare. Man kanske till och med kan ana
sig till ett politiskt budskap i och med att Carlos påstås vara son till en
republikansk krigshjälte. Äpplet faller kanske inte så långt från trädet menar
jag!
Skådespeleriet är utmärkt på
alla fronter och man kan inte låta bli att bli lite imponerad över hur bra
barnhembarnen gestaltar sina roller. Det känns faktiskt helt äkta även från
vuxet håll och visste man inte bättre skulle man nästan kunna tro att filmen
var helt autentisk. Inte för att bildspråket påminner på något sätt om en
dokumentärfilm, men miljöerna och nämnda skådespelarinsatser skulle lika gärna
kunnat vara hämtade ur verkligheten. Karaktärerna är fylliga och klart
tredimensionella. Det finns ett djup som utvecklas mer och mer ju längre fram i
filmen och ju närmare sanningen man kommer.
Den tickande och odetonerade
bomb som står mitt på barnhemmets gård tillför både ytterliggare ett
spänningsmoment samt förstärker de mystiska elementen i filmen. Kanske är denna
rekvisita tänkt som symbolism i historien och visst fungerar den som sån också!
Den står där i alla fall som en påminnelse av det pågående kriget.
Ska man hitta något att klaga
på så är det att man valt att visa själva spöket lite för mycket lite för
snabbt. Man kommer dock undan med det då filmen, som jag tidigare nämnt, inte
är någon traditionell spökfilm i vanlig mening. Den handlar om helt andra saker
och värderingar än att nöja sig med att skrämmas. Det är en betraktelse av
kriget, dess vinnare och förlorare eller rent av ett åskådande av överlevande
och överlevarinstinkt. Vem hjälper vem och finns det någon baktanke med det?
Av de filmer jag har sett av
Guillermo de Toro (2007-01-21: The Devils Backbone, Cronos, Mimic, Blade 2 och
Hellboy) är det här den bästa kanske tätt följd av Cronos som båda lyckas
visualisera komplicerade karaktärer och ett ganska avancerad och komplext
manus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar