Keoma
Regi:
Enzo G. Castellari
1976
Western
Halvblodet Keoma
kommer tillbaka till sin hemstad efter att ha deltagit i inbördeskriget på
nordstaternas sida. Saker och ting har förändrats men är ändå de samma. Hans
tre halvbröder tycker fortfarande inte om honom och fortsätter att trakassera
honom. Pesten har brutit ut och en man vid namn Caldwell styr och ställer över
stadens framtid. Ingen vågar lyfta ett finger för att trotsa honom. Detta är förstås
innan Keoma kommer tillbaka, honom sätter sig ingen på och han tar genast upp
kampen mot förtrycket. Men mest av allt kanske han vill göra upp med sitt eget
förflutna.
Det här skulle egentligen ha kunnat vara vilken sorts
film som helst, nu råkar den vara maskerad som en western men det spelar ingen
roll. Det den egentligen handlar om skulle kunna fungera i vilken genre som
helst. Keoma kommer tillbaka till
stan och gör upp med sitt förflutna, i det här fallet hans styvbröder som trakasserat
honom sedan barnsben. Han kämpar också mot rasism och eftersom han är halvblod
vet han vad det innebär. Det är helt enkelt en styrkemätning mellan honom, halv
halvbröder och stadens mäktiga skurk – Caldwell.
Svårare än så är det inte och det behöver heller inte vara det. Det är den
underliggande handlingen som är det intressanta och som möjligen skiljer den
här filmen från dussinfilmerna.
Det är också en film med oerhört karismatiska
skådespelare. Franco Nero gör
underverk i huvudrollen och det mesta bleknar mot honom men visst är det
stabilt från alla håll egentligen. Minnesvärd är förstås Woody Strode som är makalös som fyllot George, den ultimata förloraren – en svart man i western som
dränker sina sorger i alkohol! Vi har också den gravida kvinnan, som Keoma beskyddar genom hela filmen spelad
av Olga Karlatos.
Men det är mer till filmen än bara underliggande handling
och mångfacetterat historieberättande. Det är mer än bara fantastisk
skådespeleri! Det är också en mycket stilfull film som helt klart hör hemma
bland de förnämsta spaghetti-rullarna. Jag gillar musiken skarpt, den känns
konventionell samtidigt som den vid tillfällen är oerhört avant garde!
Motsättningar som fungerar riktigt bra. Fast det är klart… Skulle filmen ha ett
soundtrack av Morricone skulle den
förmodligen räknas som en av de allra bästa, inte bara bland genrefans utan
även bland de ”vanliga dödliga” som gillar att se Leones Dollar-trilogi.
Det är förstås bara vad jag tror och för min egen del
duger filmen gott som det är. Jag hyllar den inte som mästerverket men ser en
stabil stilistisk spaghettiwestern som jag anser att fler borde se! Det är ett
mycket stabilt hantverk och både Franco
Nero, Enzo G. Castellari och
resten av teamet förtjänar att man tar sig tid för den. Det är det verkligen
värd!
7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar