Recension: The Doorway - 2000

The Doorway
Regi: Michael B. Druxman
2000

Fyra studenter tar på sig uppdraget ett fixa till ett gammalt hus, för besväret blir de lovade 10.000 dollar. Vad de inte vet är att huset en gång i tiden ägdes av en kult med djävulsdyrkare och att källaren innehåller en portel direkt till helvetet. Snart upptäcker de emellertid att huset är hemsökt och efter att de stött på en demon i form av den före detta frun i huset beslutar de sig för att fly och ta hjälp av Professor Lamont (Roy Scheider) som är expert på spökerier.

Filmen kunde faktiskt haft potential att lyckas om man fullföljt någon av de många idéerna och varit någorlunda konsekvent. Som det hela är nu så är jag inte säker på vad man egentligen ville göra. En klassisk spökhistoria? Demonbesatthet? Djävuldyrkare? Filmen verkar bestå av en blandning av dessa element men bestämmer sig aldrig för vilken linje man ska gå på.

Då detta är en lågbudgetfilm (och utgiven av den gamle B-filmskungen Roger Cormans bolag) kan man kanske inte kräva mer än så här av skådespelarna. Fast jag står ut med dem, inte för att de någon gång egentligen är bra, utan för att det inte är dåliga hela tiden. Man har till och med lyckats få med Roy Scheider i en liten roll, hoppas han fick bra betalt.

Bitvis känns det här som en hyllning till äldre B-filmer, mycket känns igen även om man valt att ge ingredienserna en ny förpackning så att säga. Ibland är musiken som tagen ur en 50-talsrulle med kultstatus eller kanske ur ett avsnitt ur Twilight Zone. Problemet är bara att under de korta stunder detta händer passar musiken inte alls in i produktionen så det faller på sitt eget grepp så att säga.

Folket bakom effekterna gjorde också effekterna till kanonusla rullen infested och de håller absolut inte högsta klass, inte ens medel tyvärr. Detta drar ner totalintrycket ganska mycket då en film av det här slaget nästan är beroende av att det ser trovärdigt ut. Det mesta ser riktigt fejkat ut även om sminkavdelningen lyckats hyfsat i alla fall. Samma bolag låg förresten även bakom effekterna i Jeepers Creepers.