Death
Smiled at Murder
Regi:
Joe D’Amato
1973
Horror/Thriller
En vagn kraschar utanför det välbärgade paret Ravensbrücks gods och
detta resulterar i att kusken spetsas på ett av de trasiga hjulen samtidigt som
den vackra kvinna (Ewa Aulin) som åker i vagnen chockas och drabbas av amnesi.
Hon blir omhändertagen av det vänliga paret, undersökt av Dr Sturges (Klaus
Kinski). Han återvänder sedan hem för att fortsätta med sina experiment och
återuppväcka de döda. Samtidigt förför Greta, som den vackra kvinnan heter,
värdparet. Och den lesbiska hemhjälpen bestämmer sig i samma veva för att sluta.
Kan det ha något samband med den puckelruggade man hon börjar se syner av?
Det här är en av Joe D’Amatos,
eller Aristide Massaccesi som han egentligen hette, allra tidigaste filmer. Det
är både bra och dåligt tror jag. Dels hade han vid den här tidpunkten inte
hunnit lägga sig till med så mycket av den sexploitationgimmick (som senare kom
att övergå i ren pornografi) som pryder hans senare rullar och dels kan man se
vilken hans talang utan detta särdrag var. För även om själva historien delvis
är sexuellt laddad blir det aldrig några explicita och närgångna sexscener.
Klarar då Joe D’Amato av att
leverera en film utan denna sex? Nja, det tycker jag nog inte att han gör, själva
handlingen är alldeles för tilltrasslad och det är emellanåt svårt att hålla
reda på vad den egentligen handlar om. Jag gav själv upp vid ett par tillfällen
och koncentrerade mig enbart på det vackra fotot. För rent visuellt finns det
inte mycket att klaga på och vissa scener är till och med riktigt bra och
spännande. Synd bara att man aldrig får det sammanhang som filmen så väl hade
behövt.
Man märker också redan i denna
tidiga film att D’Amato inte har den touch som många av de andra stora italienska
kultregissörerna har. Det känns som han medvetet vräker på med extra grisiga effekter
för att dölja sin underlägsenhet, även i de scener där det faktiskt bara
handlar om ganska subtila effekter. Är det inte mycket så är det i alla fall
inte den typ av stilistiska blodsdroppar som präglar andra filmer av samma typ
utan mer åt hållet hjärnsubstans.
Tyvärr stjälper också den
makeup Ewa Aulin tvingas bära i det kusligaste partiet av filmen och jag måste
erkänna att jag inte riktigt fattar varför hon påmålats denna mask. Hon ser SÅ
mycket mer skrämmande utan faktiskt. Själva mystiken försvinner på nåt sätt.
Men som sagt, filmen står
trots allt i en högra klass än många av Joe D’Amatos andra mer provocerande
rullar. Den är välspelad och rollerna är besatta av, förutom den vackra och
svenska Ewa Aulin, bra skådisar. Det största namnet torde dock vara den, vid
det här laget, legendariske och mycket karismatiske Klaus Kinski. Hans roll är
dock tyvärr betydligt mycket mindre än vad dvd-omslaget låter oss tro.
En rörig film…fast med klass!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar