Hallucinations
of a Deranged Mind
Regi:
José Mojica Marins
1978
Horror
Ingen har hört av den mytomspunne Coffin Joe på flera år. Ingen tror
längre på hans existens. Men när han börjar uppenbara sig i en psykiaters
mardrömmar, så väcks helvetet åter till liv. I de rysliga visionerna traktar
den demoniske dödgrävaren efter mannens hustru för att fullborda sin längtan
efter en avkomma. Psykiaterns kollegor kontaktar Coffin Joes skapare -
regissören José Mojica Marins - för att få honom att inse att det bara rör sig
om synvillor. Men fiktionen verkar ha hunnit ikapp verkligheten - Coffin Joe
rör sig ut ur drömmarnas värld och leder sina motståndare in i dödens arena.
Ovanstående finns att läsa på
omslagets baksida och det är en ganska bra beskrivning av filmen egentligen.
Det rör sig förstås inte om en film berättad i konventionell mening, det finns
inte den typen av linjärt narrativ som man är van vid från de flesta andra alster,
men så är det också José Mojica Marins
som ligger bakom och han är kanske inte mest känd för lättfattliga och tydliga
filmer.
Snarare är det frågan om en
film där symbolismen är markant och där det mesta går ut på att gestalta
mardrömmar på olika sätt. Det är ofta ganska oförklarliga drömsekvenser där Coffin Joe tycks vara förgrundsfiguren. Men
också andra element som är starkt förknippade med rädsla förekommer
naturligtvis, såsom stora spindlar som kryper över en sovande kvinna eller
ormar. Således är det en film som förmedlar känslor snarare än handling. Jag
kan tycka att det blir lite tjatigt i längden men å andra sidan välkomnar jag
grepp som inte återfinns i var och varannan film. Med andra ord så känner jag
mig helt enkelt lite kluven. Att det är en upplevelse utom det vanliga är
däremot helt klart!
I sin uppenbara ultralågbudget
ser José Mojica Marins till att
visualisera kannibalism på ett synnerligen smakfullt sätt om Ni ursäkter
uttrycket. Jag menar att det faktiskt ser väldigt bra ut, klart mycket bättre
än vad det egentligen borde göra med tanke på budgeten, verklighetstrogna
scener där köttet från fingrar gnagas rena in till benet och så vidare. Andra
scener är mer symboliska, som en av mina favoriter till exempel, Coffin Joe går ned för en trappa full av
människor. Alltså, trappan består av liggande människor och han trampar på dem
på sin väg nedför den. Inget märkvärdigt alls, men i kombination till det
suggestiva soundtracket blir det synnerligen effektivt.
För övrigt tror jag inte att
två människor drar samma slutsatser av den här. Det är allt för luddigt och
öppet för tolkningar för att det saka vara rimligt. Vidare tror jag inte heller
att det genereras särskilt många mellankänslor hos dem som väljer att se
filmen. Det är nog snarare en skala som är väldigt svart/vit, antingen gillar
man det här eller så gör man det inte, det är så pass speciellt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar