Convent
of Sinners
Regi:
Joe D’Amato
1986
Drama
Susanna våldtas av sin far i ung ålder och skickas sedan mot sin vilja
till ett kloster för att sona sina synder. Där blir hon kär i en ung präst som
visar sympati för hennes situation och hon får även abbedissan på sin sida. De
andra nunnorna visar emellertid avundsjuka och gör livet surt för henne.
Framför allt får hon abbedissans närmaste underhuggare emot sig eftersom denne
är för att bli brädad av den nyanlände. Allehanda anklagelser yr i luften, som
att hon skulle vara besatt av Djävulen t.ex. Allt medan maktkampen pågår ägnar
sig dock nunnorna och synd… riktig synd!
Under förtexterna står namnet
Dario Donati som regissör men det är bara en av Joe D’Amatos många pseudonymer.
Joe D’Amato är förresten inte heller regissörens riktiga namn men jag väljer
ändå att använda det eftersom han faktiskt är mest känd så, egentligen hette
han Aristide Massaccesi.
När man då hittar filmer med
denne Joe D’Amato bakom kameran vet man att man kommer att få något speciellt,
kanske inte alltid i positiv bemärkelse, men killen visste hur man skulle ta ut
svängarna och han använde väldigt ofta sex i sina filmer. Det är ju också ett
av de största kännetecknen inom nunnefilm så det verkar ju lovande.
Som titeln alltså antyder så
utspelar sig filmen på ett kloster, ett nunnekloster närmare bestämt. En miljö
som tycks vara som ett himmelrike för Joe D’Amato med sina perversioner och
udda sexuella böjelser. Här exploaterar han med stor framgång men trots det har
det Ingenstans smugit sig in några riktigt grova scener, som närbilder på
penetrering eller könsorgan. Filmen är dock fullspäckad med softcore sex.
Ibland bara antydd lesbianism och ibland mer tydlig onani, dessutom finns där
ett par heterosexuella relationer. Vinklingen på filmen är både politisk och
religiös oftast t.o.m. på samma gång och det är däri den största behållningen
ligger.
För det här är faktiskt en
ganska komplex film under den ytliga fasaden, som man kan säga handlar om
maktkampen på ett nunnekloster. Sexet kan man egentligen sätta i parantes och
fokusera mer på hur man anklagar varandra för att vara besatta av djävulen och
annat som finns till hands. Självklart hjälper allt sleaze till att hålla stämningen
uppe och man sitter och väntar på hur mycket regissören ska våga chocka oss.
Jag kan nog säga med ganska stor sannolikhet att Joe D’Amato hade kunnat ta ut
svängarna betydligt mer och att han gjort det i ett flertal andra filmer också.
Killen slutade ju trots allt sina dar med att, mer eller mindre, producera
hårdporr.
Men lagom är bäst och jag
tycker att den här filmen är en väl avvägd maktkamp/chockerande sex.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar