The Magnificent Ambersons
Regi: Orson Welles
1942
Drama
Jag brukar vara ganska rapp i pallet och inte tveka
särskilt länge inför mina analyser eller recensioner. Det här var dock en film
som jag var tvungen att se två gånger och som dessutom krävde en god natt sömn
innan jag riktigt kunde sätta fingret på vad det var för en slags film. Till en
början ter den sig som en komedi medan den i sitt slutskede inte är något annat
än en tragedi. De människoöden som filmen skildrar känns verkliga och ingen ska
komma och klaga på skådespelar- eller regissörsinsatserna i den här filmen.
Handlingen är av en sådan art att den är svår att sammanfatta i ett fetstilt
stycke som jag vanligtvis tycker om att göra, så jag tar tillfället i akt och
skriver denna recension lite annorlunda jämfört med vad jag brukar. Det är ju
inte så att det är något ovanligt att man bakar in en synopsis i själva texten
istället för att låta den stå för sig själv ändå.
Hur som helst så börjar filmen be en kort beskrivning av
De magnifika Ambersons, historiskt sett. Och det är just detta som är nyckeln
till gåtan. Det är förr i världen som Ambersons möjligen kan ha kallats för
magnifika. Tiden når i kapp dem och mycket av filmen centrerar sig kring den
son som Major Ambersons dotter Isabel får – George. Det är tidigt tydligt att
denne son blir så bortklemad som det överhuvudtaget är möjligt och knappast kan
sägas mogna i takt med att man borde göra det. Han tycks istället vara kvar i
gamla tider och hålla sig för mer än andra. Det är hans åsikt som räknas och
får han inte sin vilja igenom är han som vilket bångstyrigt barns om helst
trots att han har fyllt tjugo eller tjugotvå eller vad det är.
Om det är enbart hans görande att familjen går utför
eller om det helt enkelt är tidens tand som håller på att ta kål på de gamla
samhällsvärderingarna ska jag låta vara osagt, men det handlar väldigt lite om
något magnifikt egentligen. Snarare är det en film om en familjs dekadans. Hur
det ständigt går utför i takt med att samhället utvecklas. Bilen uppfinns och
är en ständig stöttesten. Innebär den ytterligare ett förfall för mänskligheten
eller inte? Är det så att teknikens framfart håller tillbaka människorna eller
klarar vi helt enkelt av utnyttja tekniken på rätt sätt. Detta är väl egentligen
en fråga som fortfarande kan stötas och blötas om än i något utvecklad form.
Det är inte längre automobilen som står i farstun men vetenskapen och tekniken
gör ständigt nya upptäckter och utvecklas. Är detta något vi egentligen bör
sträva efter? Hela filmen är fylld utan moraliska frågor som man kanske inte
märker första gånger man ser filmen. Då är det mest den bortskämda snorungen
George man retar sig på. Men det är en film som belyser mycket mer än så. Det
är ett budskap och en frågeställning om uppfostran, teknik och samhället i
stort som är gjort på ett sådant sätt att det inte är särskilt svårt att hitta
metaforer som passar in i kontexten än i dag. Och det är väl där lite av
briljansen ligger också kanske.
Men jag ska trots allt behärska min hyllning och inte gå
för långt. Det är en bra film med ett viktigt budskap och fantastiska
skådespelare det är helt klart. Men vore den like globalt hyllad om Orson Welles inte hade varit 26 år när
han gjorde den? Det är i alla fall en lätt grop att falla i! Jag är skeptisk! Och
vad som kommer från Booth Tarkintons
roman eller direkt från Orson Welles
manus är också svårt att säga. De finns onekligen fantastisk visdom att ta
lärdom av. Inte minst skillnaderna mellan åldrarna. Att 40-åringen inte kan
förklarar för 20-årigen utan det krävs att 20-årigen först når de 40 innan han
kan förstå. Jag tror jag skulle kunna hålla på hur länge som helst om
genialiska fragment faktiskt. Slutligen kan jag inte låta bli att undra hur
filmen hade blivit om inte, som ryktet säger, RKO hade klippt bort och förstört
50 minuter av filmen bakom Orson Welles
rygg. Kanske hade allt varit annorlunda då. Kanske bättre? Det lär vi aldrig få
reda på…
8/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar