Glimpse
Aka
Glimt
Regi:
Nicolas Russell Bennetzen
2006
Thriller
Mortens (Elias Eliot) värld rasar plötsligt samman när hans japanska
flickvän Reiko (Sophie Jörgensen) dör under mystiska omständigheter. Polisen
utreder fallet och misstänker först självmord medan andra omständigheter inte
utesluts. För den medicinstuderande Morten innebär det en tid av saknad och
förvirring, han ser syner av Reiko som tycks spöka för honom. Till råga på allt
söker Reikos bror, vars existens hon aldrig nämnt för honom, upp. Han berättar
att Reiko velat börja om med ett nytt liv utan sin familj och att det
pianostycke som tagit upp en stor del av hennes liv i själva verket är en
urgammal japansk legend om en drunknad flicka som spökar för sin mördares
familj.
Även om filmen är dansk så hävdar
folket bakom filmen att den är inspirerad av asiatiska filmer som The Eye, Ringu, Dark Water, into the mirror,
phone och uninvited och det
märks ganska tydligt. Inte för att det är stilmässigt identiskt med de
asiatiska filmerna, för de skiljer sig åt ganska avsevärt, kanske framförallt
när det gäller det musikaliska användandet. Det är mycket mer framstädande här
än vad man är van vid vilket inte behöver vara någon nackdel, framförallt inte
när man som här, fokuserar på en story som bygger mycket och centrerar sig runt
ett stycke musik. Här finns det förresten utrymme att verkligen berömma de
vackra kompositionerna!
Däremot känner man igen själva
strukturen, storyn och inblandningen av urgamla legender i spökhistorien. Glimpse är med andra ord ingalunda unik
på detta plan och är man någorlunda bevandrad i asiatiska rysare och thrillers
kommer filmens twists inte som någon egentlig överraskning. Skådespelarmässigt
funkar filmen bra även om Elias Eliot
spelar över kraftigt vid något enstaka tillfälle. Resten av ensemblen håller
sig mestadels i skymundan och låter huvudkaraktären, som historien faktiskt
centrerar sig kring, bära upp filmen. Överlag och med något enstaka nyss nämnt
undantag, måste jag säga att det faktiskt är mycket trovärdigt på alla punkter.
Trovärdigheten ökar också av
den skakiga handhållna kameran. Den bidrar till att behålla verklighetskänslan
högt när spökerierna börjar komma. Inte för att man får en egentlig föreställning
om att det hela är dokumentariskt men man uppfattar Mortens syner på ett närmare och tydligare sätt. Hans rädsla
förstärks och det förtydligar också uppfattningen av den kringliggande
handlingen, Morten vänskap med den excentriske Sören eller Mortens
förhållande till sina föräldrar.
Filmen blir också än
intressantare av att den faktiskt inte kostade särskilt många kronor att spela
in, ca 30 000 svenska kronor. Skådespelarna jobbade gratis och betalade
till och med uppehälle och mat ur egen ficka! Det är naturligtvis trevligt att
det verkligen finns den typen av eldsjälar som gör allt för konsten och sett ur
min egen synvinkel som recensent gör det att jag gärna drar mitt strå till
stacken, vilket i det här fallet innebär att uppmärksamma Er på den här
utmärkta thrillern!
Slutligen tar jag mig friheten
att skåda in i framtiden. Där ser jag Nicolas
Russell Bennetzen i full gång med att skriva, regissera och producera
filmen som kommer att toppa min absoluta favorit från Danmark, Nattevagten. Talang finns, det är bara
en tidsfråga!
En asiatisk rysare… från
Danmark!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar