Funny
Games
Regi:
Michael Haneke
1997
Drama/Thriller
Två unga välutbildade män
bestämmer sig för att terrorisera en familj på semester. De kallar varandra för
Peter och Paul men även för andra namn som Tom och Jerry eller Beavis och
Butthead samt leker blodiga och sadistiska lekar med familjen. Genom diverse
hot får de familjemedlemmarna att förnedra sig själva och när Georg, Anna och
deras son Georgie, som familjen heter, väl börjar gå med på att förnedra sig
själva på detta sätt förändras reglerna och Anna tvingas bland annat välja vem
som ska plågas, hon själv eller hennes älskade make.
Det här är nog ingen film som passar alla. Det tror jag nog att jag kan
säga med ganska stor sannolikhet. Vilken film är förresten det? Handlingen är
tämligen simpel men skickligt berättad, skådespelarna är riktigt bra och allt
som sker är helt trovärdigt. Filmmusiken är sparsam men när den trots allt
finns där, är den nästan öronbedövande metal eller följsam klassisk musik. Bra
kontraster som faktiskt har en mening. Tittaren tvingas också tänka själv och
får inte hela filmen nedkörd i halsen.
Handlingen är tämligen simpel har jag skrivit, men ska sanningen fram så
är den nog allt annat än enkel och simpel, snarare mångfacetterad och djup. Jag
kan också konstatera att behållningen av faktiskt växer när man inte längre ser
den för första gången, man vet redan vad som ska hända och kan koncentrera sig
på regissörens små och subtila insinuationer och förstår således betydligt mer
av filmens underliggande budskap.
Filmen är något så ovanligt som en film som föraktar sin våldsälskande
publik och samtidigt bjuder på en riktigt våldsam föreställning. Därmed inte
sagt att våldet utförs i bild. Det mesta av våldet får man själv tolka sig till
och kanske är det kontrasten mellan våldet och våldet utanför bild som gör att
man behåller intresset för filmen och inte stänger av och går därifrån för det
är en ganska obehaglig film. Våldsutövarna vänder sig då och då direkt till
publiken och därigenom blir publiken en aktiv del av filmen. Tanken är, som jag
tolkar den, att få folk att tänka efter varför man egentligen valt att se
filmen.
När jag tittade på extramaterialet på Nobles nya utgåva fick jag
bekräftat mina teorier ovan i en intervju med Haneke. Tankeställare är definitivt intensionen men även pekpinnen
till den våldsälskande publiken. Något som också blev fullständigt klart i och
med att jag såg om den och med regissörens egen beskrivning i bakhuvudet är
kollisionen mellan två olika genren. Filmen är gjord på ett sånt sätt att
offren – den stackars utsatta familjen, spelar en tragedi. Medan förövarna, som
kan jämställas medcirkusens clowntyper, den helvita allvarsamma typen som vet
allting och den mer komiska ”idioten” som blir tillrättavisad av den först
nämnda, spelar en komedi. Det ger en härlig krock och det förstärker också
terrorn som familjen utsätts för så det är tydligt att ingen av förövarna tar
någonting på något egentligt allvar.
Filmen har också en oundviklighet över sig, man vet hur det kommer att
gå för den stackars familjen även om det tar ett tag att acceptera det. Det
finns dock vissa motsättningar även mellan förövarna, samtidigt som rollkaraktärerna
är tredimensionella, kanske smått efterblivna och lekfulla. En av
höjdarscenerna är en ca tio minuter lång scen utan klipp, sådana saker höjer
den realistiska känslan och förstärker den empati man känner för offren.
Kan man handskas med ångest och känslolöst våld med budskap är det här
en film jag skulle rekommendera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar