Tali-Ihantala 1944
Regi: Åke Lindman
2007
Krig
Efter tyskarnas nederlag vid Stalingrad 1943 smider ryssarnas planer på
att slå den finska armén. Tre dygn efter att de allierade landstigit i
Normandie 1944 inleder den röda armén ett anfall på Karelska Näset där finnarna
tvingas falla tillbaka och förlora värdefull mark. Ryssarnas
överrumplingsattack är effektiv men finsk jävlaranamma ska inte underskattas
och snart står den finska armén fast besluten att inte låta fienden ta ett enda
steg till in i Finland. Uppoffringar, hjältemod och en närmast omänsklig
uthållighet gjorde att finnarna stod som segrare vid det största, och kanske
viktigaste slaget, även för svensk del, i nordens historia!
Genast från början sätter man
tonen i den här finska krigsfilmen med hjälp av metadokumentär. Det vill säga
att man låter personer i handlingen agera dokumentärfilmare av den stundande
sammandrabbningen. Detta är sedan något som aldrig riktigt går ur, även om det
är tämligen sparsmakat med den typen av inslag, eller rent av autentiska
inslag, till framåt slutet av filmen. Jag säger autentiska inslag, för de ser
verkligen verklighetstrogna ut även om jag inte har någon möjlighet att
kontrollera dess dokumentariska egenskaper. Men detta grepp drabbar på sätt och
vis också produktionen negativt genom att den voyeuristiska och iakttagande
kameraföringen får oss – publiken, att vara lite för mycket åskådare och lite
för lite delaktiga i kalabaliken. Man får emellanåt känslan av att det inte är
några riktiga stridigheter utan snarare någon form av krigsspel iscensatt av
riktiga entusiaster.
Detta är dock något som filmen
lider allt mindre av ju längre den pågår. Också de ointressanta karaktärerna,
som till en början besätter rullen, förändras allt eftersom, kanske i takt med
att de faktiskt blir skjutna eller råkar ut för andra missöden och
skyttegravsrealismen, om man nu kan tala om en sån, förstärks rejält i den
avslutande halvan. Det är också här som dramaturgin äntligen kommer till sin
rätt. Det är fortfarande ganska mycket anonymitet över karaktärerna men det är
ju å andra sidan den menige soldatens lott och strider vinns och förloras just
av sådana människor – soldater som offrar sina liv för en större sak än sina
egna liv.
Skådespelarmässigt funkar filmen
utmärkt och även om finska inte är det vackraste språket i mina öron skulle det
knappast funka på något annat sätt. En del repliker är förstås på svenska men
eftersom delar av filmen behandlar frivilliga svenskar på finnarnas sida är
detta också helt i sin ordning. Hur historiskt korrekt detta, eller för den
delen andra delar av filmen, är vet jag inte, men jag övertygas i alla fall om
att stor kraft lagts ned på research för att åstadkomma just detta.
Krigshistorikerna får gärna rätta mig om jag har fel, men filmen är som sagt
väldigt övertygande på detta plan.
Man lyckas också fläta in lite
hakkorshistoria i handlingen när det ifrågasätts varför finnarna måste ha
hakkors på sina stridsvagnar. Svastikan måste alltså inte med nödvändighet
symbolisera nazismen, även om det har fått den betydelsen idag. Hitler tog en
redan existerande symbol och vred lite på den, om han sedan tog den från
finnarna eller asiaterna kan kanske diskuteras men helt klart att det redan var
en viktig symbol i Finland. Jag gillar informationsvärdet i den typen av
detaljer, om det sedan beror på att jag är en besserwisser som tycker om att ha
korrekt kunskap i bagaget istället för antaganden låter jag vara osagt.
Slutligen vill jag bara säga att
en film som skildrar den våldsamma och påfrestande verkligheten för de soldater
som gav sina liv för att hålla Finland fritt från ryssarna måste vara essentiell
i sammanhanget, och även om den kanske inte riktigt når ända fram i alla lägen,
så är den i alla fall tillräckligt stark och gripande för att få mig att lyfta
på hatten för alla som strider utan personlig vinning för något större –för
frihetens kamp!
7/10
7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar