Shogun Assassin
Regi: Robert Houston/Kenji
Misumi
Action
1980
Rikes bäste samuraj, som har avrättat över
hundra av shoguns fiender ses plötsligt också som en fiende och ett team sänds
ut för att likvidera honom. Den misslyckas, dock resulterar attacken i att hans
fru mördas, vilket gör honom än mer hatisk mot sin forna herre. Han bestämmer
sig för att trotsa den mäktiga shogun och ger sig ut på vandring som en
herrelös samuraj. Med sig har han sin son som trots sin ringa ålder redan har
fått välja sin egen väg. Ett liv på flykt undan shoguns ninjor eller den lätta
vägen till himlen för att stå vid sin mors sida.
Den här filmen
är egentligen ett ihopklipp från en filmserie som totalt innehåller sex delar –
Lone Wolf and Cub, där Kenji Misumi stod för regin. Handlingen skiljer sig dock
åt en hel del och emellanåt är Shogun Assassin tämligen obegriplig, åtminstone
om man jämför med förlagan som har en mer genomtänkt och seriöst menad
storyline. Nu är jag inte av den uppfattningen att man behöver jämföra, filmen
står stabilt på egna ben även om historien känns väldigt förenklad. En enkel
historia behöver förstås heller inte vara någon nackdel då mycket behållningen
faktiskt består i stil och inte i innehåll. Själva narrativet presenteras av
sonen, ur vilkens ögon vi också får se filmen. Detta ger en oskyldigare
framställning och det är kanske också därför filmen fungerar så bra. Man
frossar i våld men behåller värdigheten i och med den oskuldsfulla berättaren.
För det är en
mycket stilistiskt tilltalande rulle som skulle kunna rubriceras som både
våldsballet och svärdsopera om man får vitsa till det lite. Även dramaturgiskt
fungerar filmen väl och en av de mest klassiska scenerna, där unge sonen –
Daigoro, får välja sin egen väg, symboliserat med ett svärd och en boll är
fullständigt briljant! Denna återskapades förresten flera år senare i jet Li
filmen Legend of the Red Dragon. Likaså kan denna briljans gälla den
kärleksfulla scen där samma Daigoro tar han om sin sårade pappa, hämtar vatten
på ett härligt oskuldsfullt sätt och fixar mat genom att byta ut en offergåva
på ett altare med en av sina egna ägodelar. Ingen respektlöshet här inte, det
är ju ändå en högst ärofylld kultur historien handlar om.
Filmens
verkliga epitet är de dock våldsamma sekvenser där blodet skvätter rikligt
omkring och inte sällan visualiseras i rena blodsfontäner. Lone Wolfs
skarpslipande svärd gör processen kort med sina fiender och det är mycket
vackert filmat, möjligen kan man tycka att blodet har en något för ljusröd
nyans men det är inget som stör helheten eller realismen. För trots sin
överdrivna karaktär förblir våldet stilistiskt och når aldrig fram ens till
gränsen mot komik. Det är seriöst, välgjort, underhållande och storslaget.
Skådespelarmässigt
finns det inget att klaga på heller, det enda som möjligen skulle dra ner
intrycker är själva dubbningen, att japanska karaktärer under samurajtiden
skulle prata engelska känns lite befängt men å andra sidan tror jag inte det
finns något annat ljudspår att tillgå, än just det engelska till filmen. Vi får
vara nöjda och glada med den klara och tydliga bilden Njutafilms ger oss istället.
En kul grej
för dem som är bekanta med John Carpenters BigTrouble in Little China är förresten att de tre korghattbeklädda typerna även
återfinns här, flera år innan Carpenter beslutade sig för att inkludera dem i
sin historia, en ganska tydlig referens kan man tycka. Här kallas de för dödens
mästare, är betydligt mer seriöst framställda än i Carpenters actionkomedi och
är specialiserade på var sitt unikt vapen. En slåss med en klubba, en men en
klo, och den tredje med sina bepansrade knytnävar. Att slutstriden står mellan
dessa tre ”övermänniskor” och Lone Wolf är ingen större överraskning. Vem går
segrande ur striden tror ni?
Slutligen kan
jag bara säga… Den här filmen är bara så jävla bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar