Säg
att du älskar mig
Regi:
Daniel Fridell
2006
Drama
Fatou (Haddy Jallow) är en femtonårig tjej som kanske inte mår så bra
som man bör göra. Hon känner sig, inte olikt den genomsnittliga tonårstjejen,
missförstådd, både i skolan och hemma hos sin mamma, men är avgudad av sin
yngre syster Keisha (Renaida Braun). I sin strävan efter att bli omtyckt av sin
omgivning spelar hon ofta på sex tills en dag när allting går för långt. Efter
för mycket alkohol kan hon inte längre stoppa leken och när den övergår i en
grov våldtäkt har hon inte längre nånting kvar att sätta emot och vaknar
slutligen upp med en flaska mellan benen. Förnedrad, både fysiskt och psykiskt
tar hon avstånd från och förnekar hela händelsen. Endast bästa kompisen Kim
(Diza Dahlström Franzén) vet sanningen…
Det här är en film som gör mig
uppriktigt förbannad! Inte för att den kanske är det bästa som någonsin skådats
inom ämnet våldtäkter utan för att den är så verklighetsförankrad att det
nästan skulle kunna vara på riktigt. Haddy Jallow, som spelar rollen som den
våldtagna Fatuo blev rättvist belönad med en Guldbagge för sin roll och hade
jag fått bestämma skulle hon fått ytterliggare ett antal priser för sin
rollprestation. Även den yngre systern, åttaåriga Renaida Braun gör mycket bra
ifrån sig och är faktiskt den karaktär man har lättast för att tycka om i hela
filmen. Hon är helt igenom en sån ofördärvad syster som utan förbehåll ser upp
till sitt äldre syskon utan att kanske alltid fatta allt som händer. Det kallar
jag äkta kärlek och vem vet, barn kanske förstår mer än vad vi vuxna egentligen
vill medge?
Andra toppenbra prestationer görs
också av förövarna, Fatous klasskamrater. Raddi (Mohammed Said) som är ledare
för killgänget och som är van vid att få de brudar han vill. Åtminstone är det
intrycket han vill ge omvärlden, en känslokall cool typ som haft alla tjejer
och dessutom har mage att skryta över hur tråkiga de varit i sängen och Ville
(Erik Engström) som aldrig ifrågasätter utan hänger på enligt Raddis order.
Erik omkom för övrigt i en bilolycka strax innan filmen hade premiär.
Bra är också den tvivlande Lamin
(Stephane Mounkassa), som bevittnat händelsen men som plågas av beslutsångest.
Ska han förråda sina vapendragare Raddi och Ville och ställa sig på
barndomsvännen Fatous sida eller offra henne för att vara lojal mot sina
kompisar?
Men lika bra som dessa
rollprestationer är, lika dåligt funkar rollen som Lamins mamma – Awa (Adjovi
Folly). Jag ska villigt erkänna att jag sett bättre och mer övertygande
skådespeleri hos porrskådisar. Men att enbart skylla på henne är nog lite
trångsynt. Att få uppdraget att spela någons mamma när man själv inte ser en
dag äldre ut än ens son måste vara varje skådespelares mardröm. En av de värsta
utmaningar en skådespelare kan axla rent av. Likaså kan man, oavsett hur
välspelade rollerna är, ha en invändning mot de stereotyper filmen gestaltar.
Det är inga tredimensionella karaktärer precis och tyvärr måste jag erkänna att
jag hade lite svårt att höra dialogen. Otydlig och ofta med en invandraraccent,
som visserligen förhöjer realismen, men som påverkar uppfattningsgraden av
densamma på ett negativt sätt.
Själv ämnet är däremot viktigt
och höjer upp filmen förbi sina problem. Våldtäktsscenen är grov och även om
man inte visas några närgående detaljer är den obehaglig att se och man vill
helst rygga tillbaka för brutaliteten. Man känner med Fatous smärta och förstår
hennes senare förnekelse. Hon vill ju trots allt bara vara populär! Ingen i
omgivningen förstår ju henne i alla fall och naturligtvis ligger det även en
rädsla för vedergällning bakom. En eloge ska också ges till hennes kompis Kim,
som beter sig precis som en riktigt vän ska bete sig i en situation av det här
slaget. Hon bryter visserligen sitt ord att inte säga något till någon om händelsen
men viker aldrig en tum från sin kamrats sida trots att hon får en massa skit
tillbaka. Hon står ut och vill bara sin väns bästa.
Man får aldrig känslan av att det
här skulle vara på skoj eller ren filmexploatering. Jämför man med andra
rape/revenge rullar som I Spit on yourGrave, Thriller – En Grym Film
eller The Last House on the Left
upptäcker man snart att där det där fokuserades mycket på själv hämnden fokuseras
det här i stället på att få Fatou på fötter igen. Det efterföljande snacket och
mobbingen där ingen tror henne när hon väl börjar avslöja händelsen. Hur man
tar tag i problemen på äktsvenskt manér och låter offret få sitt straff genom
att flytta henne säger väl en del om dagens sjuka samhälle.
Riktigt bra, men kunde varit
betydligt bättre på många punkter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar