Elvis
Regi:
John Carpenter
1979
Drama/Musikal
Elvis är en blyg
yngling som knappt vågar framträda för publik. Han i hand med farmgångarna ökar
dock hans självförtroende och han är snabbt på väg att bli den allra största.
Hjälp på vägen får han av Tom Parker som ser till att hans stjärnstatus aldrig kommer
att släckas ut. Han är sin mammas ögonsten och hon är honoms och han köper allt
och skämmer bort henne så mycket han kan. Men vart är framgångarna på väg att
ta honom? Han kan inte längre gå ut utan att få skrikande fans efter sig. Han
isolerar sig mer och mer på Graceland som han köpt till sina föräldrar. Men
efter att ha dragit sig tillbaka och inte framträtt offentligt på nästan ett
decennium planerar han sin comeback – i Las Vegas!
Elvis Presley
behöver väl ingen närmare presentation egentligen. Det är och förbliver en av
de absolut mest kända personerna i världen och onekligen en av de största
artisterna musikbranschen har skådat! Som de säger i filmen, han är inte en
artist eller musiker, han är ett fenomen. Och jag tror att det är precis så, Elvis lyckades med bedriften att komma
med sin speciella stil precis i rätt tid och blev på grund av rockens födelse
etc. gigantisk! Ett fenomen, en legend!
Kurt Russell
spelar inte Elvis, han ÄR Elvis! Det är ord som jag helt enkelt
ställer mig bakom och önskar att jag själv hade formulerat. Det är nämligen
något som står präntat på omslaget. Historien är gripande och känns naken och
utelämnande. Jag kan inte Elvis liv
och karriär i detalj men vissa saker har man fått med i alla fall, som att Elvis, när han kom till Sun Records, påstod att han inte sjöng
som någon annan. Och han hade rätt! Likaså finns det många andra detaljer längs
vägen som får anses vara milstolpar eller essentiella händelser. De torde
alltså ha en stor historisk riktighet.
Liksom många andra filmer om människor som blir allt för
stora stjärnor för sitt eget bästa: Walk
the Line, Cornelis med flera, tycks Elvis
brottas med sina inre demoner. Fast inte riktigt likadant som det brukar vara.
Här framställs det mera som att demonerna kommer med framgången än vad det
brukar vara. Det tär på hans styrka att han inte längre kan gå ut, han måste
hyra hela ställen hela nätter för att han ska få vara i fred men sina kompisar.
Framgången blir honom för stor helt enkelt. I likhet med många andra musikfilmer
finns det tyvärr problem med synkningen mellan det som hörs och det som ska
föreställa sång. I just den här filmen är det ganska bedrövligt faktiskt.
Andra, som sjunger kör etc. funkar ganska bra, men Kurt Russell framstår som
totalt omusikalisk när han inte ens kan låtsas trovärdigt.
Han framställs dock också som extremt jordnära och som
mest av allt bryr sig om sin familj och då framförallt sin mamma som han verkar
älska över allting annat. Det är nästan så man skymtar lite Oidipussyndrom men
riktigt så långt behöver man kanske inte dra det. Han ger bort presenter, fram
till sina föräldrar (mamman i synnerhet) men även bilar etc. till sina vänner.
Han verkar vara en mycket generös natur som faktiskt blev slav under sina
framgångar.
Filmen följer honom inte ända till graven och tur är väl
det kanske. Den följer däremot början och toppen av karriären och låter Elvis sluta som en framgång. Det är en
majestätisk film som låter oss följa Kungen från tvivel till framgång, genom
kärleken och sorgen och till slut till den legendariska status han än i dag
åtnjuter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar