[●Rec]
Regi: Jaume Balagueró,
Paco Plaza
2007
Horror
Angela (Manuela
Velasco) och hennes kameraman Pablo ska bevaka ett helt vanligt arbetspass hos
den lokala brandstationen för en lokal TV-kanal. Programmet heter ”Medan Ni
Sover” och är i sig inget annat än en sorts reality-show. Till en början går
allt lugnt till väga och Angela intervjuar brandmännen och ställer en massa
frågor för dem att svara på. Hon får till exempel veta att av alla larm som
kommer in har cirka sjuttio procent ingenting med bränder att göra. Det kan
vara allt från läckande vattenledningar till husdjur i nöd som måste räddas.
Men så går larmet och Angela och kameramannan får följa med på ett av dessa
vanliga uppdrag som ligger under brandkårens ansvarsområde, en kvinna har
ramlat i sin lägenhet och nu behöver polisen hjälp med att få upp dörren. Föga
anar de att de just hamnat i ett enda inferno av våldsamma zombieliknande
varelser och att mardrömmen just har börjat.
Det har kommit en hel del film som utspelar sig i
kameraperspektivet de senaste åren, det vill säga att vi i publiken ser, det
som den som håller i kameran ser. Själva kameran har således en viktig roll i
dramaturgin och befinner sig i händelsernas centrum. Det är svårt att säga
vilken film som egentligen dragit i gång den här moderna trenden, men helt
säkert är att omtalade Blair Witch Project existerar som någon form av
referensverk i bakgrunden, det är också uppenbart att Cannibal Holocaust fanns
i åtanke när man gjorde den. Den här spanska filmen påminner dock mer till sitt
upplägg om Cloverfield där, till skillnad från pionjärerna, det händer mycket
runt omkring kameran hela tiden i kontrast till de mer mystiska äldre filmerna.
Dock återfinns inte så mycket av problematiken i
Cloverfield här. Det är inte lika märkligt att någon fortsätter att filma
samtidigt som de flyr för sina liv. Här handlar det om en nyhetsbevakning och
om allmänhetens rätt att få veta vad som försiggår, snarare än en amatör som
springer omkring med en kamera. Dessutom har man löst de sista trådarna med
motivationen att det är bara kamerans inbyggda lampa som fungerar i det totala
mörker som uppstår. Ganska kloka val tycker jag som definitivt höjer känslan av
realism.
För det är realismen en film som den här bygger på,
börjar man med alltför uppseendeväckande specialeffekter a la Hollywood skulle
filmen falla på sin egen dumhet. Istället håller man det här på en sådan nivå
att det faktiskt skulle kunna vara helt verkligt och jag har sällan sett en så
hysterisk film behålla en sådan spänning under så lång tid. Kanske beror det
delvis på att filmen faktiskt inte är särskilt lång, omkring sjuttiofem
minuter, vilket gör att tempot kan bibehållas och inga onödiga sidospår behöver
följas. Det är stilrent och fokuserat på själva kärnhandlingen. Den är också
filmad på ett sånt sätt att undertecknad faktiskt vid flera tillfällen hoppade
till av överraskningsmomenten, vilket tillhör ovanligheterna, man brukar kunna
räkna ut långt i förväg när och var de ska dyka upp i bild. Men inte bara det,
ibland tar filmens handling så oväntade och kontroversiella vändningar att man
sitter som förstummas, ja nästa chockad över händelseförloppet. Även ljudet är
synnerligen viktigt för upplevelsen så vad du än gör, det inte filmen med
volymkontrollen för lågt ställd! Skådespeleriet är i toppklass och det är inte
svårt att förstå varför både filmen regissörsduo och huvudrollsinnehaverskan
Manuela Velasco fått otaliga utmärkelser för sina insatser.
Men trots att filmen fokuserar på själva situationen, att
ett helt hus spärras av utav myndigheterna och sätts i karantän innebär det
naturligtvis inte att man helt åsidosatt att komma upp med en rimlig orsak till
epidemin, för regelrätta zombies, det vill säga levande döda, är det inte
frågan om. Denna orsak tänker jag dock inte avslöja mer om här utan uttrycker
istället mina varmaste rekommendationer att se filmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar