Little
Deaths
Regi:
Sean Hogan, Andrew Parkinson, Simon Rumley
2011
Horror
Eftersom det här rör sig om en stologi bestående av tre
kortare historier är det oerhört svårt att börja den här recensionen med en
redogörelse för handlingen. Det finns förstås ett tema att kretsa kring med det
rör sig om tre helt skilda historier som inte knyts samman på något sätt. Den
gemensamma nämnaren är förstås någon form av död, filmens titel antyder ju till
och med detta. Men det finns även en annan gemensam nämnare – sex och sadomasochism
i fantasifulla tolkningar.
Problemet med antologier på det här sättet är att när
välspänningen infinner sig är det dags för avslutning och nästa historia att ta
vid. Problemet är också att balansera historierna så de blir likvärdigt
underhållande och gruvliga. Detta lyckas inte riktigt i det här fallet men inledande
historien House and Home lyckades
med konststycket att fullsändigt överraska mig med sin upplösning. I stora drag
var det väl ingen jätteöverraskning egentligen men på detaljnivå hade jag inte
riktigt räknat med det som sker. Det här är också den överlägset mest sadomasochistiska
berättelsen.
Det som slår mig är att det faktiskt är en brittisk
produktion och britter är väl inte kända för att vara direkt sexuellt
frispråkiga? Det är kanske det som gör filmen så chockerande, att det är så
pass oväntat? Hur som helst så handlar första delen i korthet om ett par som
plockar upp eller lockar hem uteliggare för att ha sitt lilla roliga med dem.
Mer detaljer än så tänker jag inte ge eftersom det onekligen är en starkare
känsla att tänka sig hur det går till än att förklara detaljer. Men på tal om
detaljer så finns det ett par oväntade för brittisk film här. Det är inte explicit
i den bemärkelsen att könsdetaljer visas men… ja, ni får helt enkelt se själva!
Andra episoden – Mutant
Tool, är allt annat än subtil. Den är fantasifull men likväl tämligen extrem
i sin berättelse. Det är den svåraste berättelsen att ta till sig och faktiskt den
enda där jag önskar att man fick lite mer förklaring till vad som pågår. I
stora drag är det väl ganska tydligt men det är så pass absurt att det är svårt
att tänka sig en relativt realistisk lösning. Personligen fann jag denna episod
vara den svagaste i filmen och det beror säkert på att den är så pass
otillgänglig. Filmen fokuserar på experiment och på gigantiska könsdelar men
mer än så tänker jag inte avslöja. Jo förresten, hinkvis med sperma är en
viktig ingrediens i detta experiment.
Så har vi slutet då. Episoden heter Bitch och är faktiskt en ypperlig titel, åtminstone om man tar
ordet i dess fulla engelskspråkiga betydelse. Åter igen är sexualitet i centrum
och denna gång handlar det om förhållandet mellan härskare och slav. Vad händer
egentligen när slaven inte längre nöjer sig med att vara slav? Klarar härskaren
av att kliva av? Världen vänds uppochner och den slutgiltiga hämnden är smakfullt
filmad och ger verkligen kalla kårar längs ryggraden. För mig är det här det
mest konstnärliga och känslosamma episoden. Det här är egentligen enda gången
det är karaktärerna som driver filmen framåt snarare än en bisarr handling.
Inte för att historien inte är bisarr men det blir helt enkelt lite annorlunda.
Man bryr sig om vad som händer med dem och det kan jag inte säga var fallet i
de två första episoderna.
Lyckas då filmen att knyta till säcken med sina tre
historier och skapa en helhet? Nja, på sätt och vis men det skulle nästan lika
gärna kunna vara enskilda kortfilmer eller episoder av Twilight Zone – Late Night Edition om det nu hade funnits en sådan.
Jag säger inte att det är ett misslyckande på något sätt men det hade kanske
varit bättre om det hade varit en enda lång film där historierna hade vävts
samman och berättats fragmenterat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar