Slaughterhouse-Five
Regi: George Roy Hill
1972
Krig/Drama/Sci-Fi
Historien tar sin
börjar i andra världskrigets slut. Vi får bekanta oss med Billy Pilgrim som är
en ganska märklig personlighet, hur märklig vet vi inte ännu. För tiden som vi
känner till den existerar inte för Billy. Vi får ta del av hans fragmenterade levnadsöde,
i krigets fasor och i andra perioder av livet och till och med döden faktiskt.
Han besöker planeten Trafalmadore, följer sitt yrke som optiker och sin plats i
andra världskrigets historia – allt på samma gång…
Jag ska villigt erkänna att jag i början av denna film
inte var särskilt imponerad. Felet är absolut inte George Roy Hills och man
känner lätt igen hans stil i denna film. Eller är det kanske hans sätt att
välja den typ av manus som lätt kan förvirra och verka röriga, manus som rör
sig på flera nivåer, lite som många tyckte att Inception gjorde. Personligen tycker jag att det här är en mycket
”svårare” film är Inception. Inte
för att den är speciellt svår när man väl har fått alla pusselbitarna på plats
men man ges inte så mycket information och det är inte förrän alldeles i slutet
som man kan börja skönja berättelsens storhet.
I grund och botten handlar det om en gammal teori om
tidens existens, eller icke existens kanske. Att allting egentligen existerar
samtidigt och att tiden som begrepp är något som vi människor har skapat för
att kunna hålla ordning på det kaos som annars skulle uppstå. Inte vet jag vem
som för myntade denna teori, men särskilt ovanlig är den väl inte? Jag vet
förstås inte om det finns någon annan film som exploaterar teorin så
framgångsrikt som denna men det är en annan historia.
Michael Sacks,
som spelar huvudrollen, gör ett utomordentligt strålande jobb. Han får
porträttera Billy Pilgrim i alla
möjliga sinnesstämningar och åldrar – och det känns helt äkta hela tiden! Det är
inget lätt jobb han har utfört, det är som att spela multipla roller egentligen
och det vet jag inte många som skulle kunna klara av, och samtidigt göra det
trovärdigt.
Tempot i filmen är ganska lågt och det är väl lite till
filmen nackdel kanske. Det finns några scener som är väldigt svåra att förstå
meningen med och det skapar både ett intresse förstås, men även en hopplöshet
om att man inte riktigt begriper signifikansen och kanske, som följd av detta,
får intrycket av att filmen är allt för svår. Men som sagt, den som väntar på
något gott väntar aldrig för länge. När väl slutet kommer knyts allting ihop
och allt (nåja, nästan i alla fall) blir fullständigt begripligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar