Recension: Ett skenande tåg - UNSTOPPABLE – 2010

Det är knappast första gången någon gör en film om ett skenande tåg men det är inte alltid allting behöver vara innovativt för att vara underhållande. Det har måhända gjorts förr men det spelar ingen roll, det här är action från början till slut – nästan! Och längs vägen hinner man med lite karaktärsutveckling också. Det är visserligen inte de allra mest unika karaktärerna det handlar om men det är tillräckligt för att filmen ska undgå endimensionskaraktärerna. Dessutom är Denzel Washington alltid bra! I de andra stora rollerna ser vi Chris Pine och Rosario Dawson. Jag har inget emot någon av dem. Faktum är att jag tycker alla inblandade gör ett bra arbete!

Filmen påstås vara inspirerad av verkliga händelser. Det är ett klurigt sätt att få folk att tro att det faktiskt skulle ha hänt något liknande i verkligheten. Lägg märke till skillnaden, baserad på verkliga händelser och inspirerad av verkliga händelser. Det första betyder inte speciellt mycket, man kan ändra på en hel del fakta och ändå vara inom ramarna. Det andra kräver nästan ingen förankring i verkligheten alls.

Hur som helst är det bra drag i filmen och den lyckas också förmedla en och annan känsla till åskådaren. Man bryr sig faktiskt om karaktärerna. Kanske beror detta till viss del på att de arbetar mot de högra chefernas vilja – och lyckas! Det är kanske inte underdogs i ordet vanligaste bemärkelse men visst tycker vi om att se dem som vågar sätta sig upp mot makten när de vet att de har rätt och tillräcklig kunskap för att göra bedömningen att chefen har… fel!

Underhållande film!