Phone
Regi: Byeong-ki Ahn
2002
Horror
Ji-won’s (Ji-won Ha) mobiltelefon ringer
och någon tycks terrorisera henne. En gång när telefonen ringer råkar hennes
kompis unga dotter Yeung-ju (Seo-woo Eun) svara. Hon börjar genast skrika i ren
fasa. Flera mystiska händelser följer och Ji-won börjar göra sina egna
undersökningar. Hon upptäcker att de som tidigare haft hennes telefonnummer
dött plötsligt och under mystiska omständigheter. Yeung-ju’s beteende börjar
gradvis att förändras och efter ytterligare efterforskningar upptäcker Ji-won
att telefonnumrets första innehavare, en ung skolflicka vid namn Jin-hie
(Ji-yeon Choi), försvunnit under mystiska omständigheter.
Det
positiva med den här filmen är den komplexa historien och det suggestiva sätt
som spänningen byggs upp och hålls vid liv av. Skådespelarinsatserna är
emellanåt brillianta och speciellt Seo-woo Eun imponerar väldigt trots sin
ringa ålder. Jag tyckte även att Ji-yeon Choi var riktigt bra och resten av
skådisarna håller en hög klass rätt igenom. Karaktärerna är intressanta och har
en väl sammanvävd koppling till varandra, något som kanske först inte är så
tydligt men som kommer fram mer och mer ju längre filmen varar. En smygande
stämning kommer krypande när man inser filmens egentliga historia.
Vad
är det negativa då? Jo filmens längd, som kanske inte verkar vara så lång vid
första anblicken (ca 1.40), känns i längsta laget och då och då är det faktiskt
ganska segt. Det finns också en del logiska luckor i historien, egentligen
inget att hänga upp sig på men nåt man trots allt lägger märke till. Sist men
inte minst känns det som om man inte riktigt kunnat bestämma sig för vad man
ville göra, en spökfilm eller en thriller. Något som förresten också störde mig
lite var att så fort man hade räknat ut nåt av sig själv, så visade filmen i
detalj historien så att inget skulle kunna missuppfattas. Detta hände flera
gånger och att underskatta tittaren så, drar ned totalintrycket något.
Slutligen
vill jag säga:
Man
har jämfört den här filmen med Ringu, den japanska film som på något sätt
banade väg för den moderna asiatiska filmen. Personligen tycker jag den här är
bra mycket bättre skriven och betydligt mer skrämmande, men till syvende och
sist är det förstås en smaksak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar