Hoppsan!
Regi: Stig Olin
1955
Komedi
Serier är till ett fördärv! De förpestar livet för både gamla och unga
och inte ska vi väl låta våra barn utsättas för något så hemskt?! Så låter i
alla fall den antiseriekampanj som har dragits igång. Främsta orsaken till det
dekadenta förfallet är en serie som heter ”Monstret” och som skapas av Hubert
Yrhage (Povel Ramel) som genast går till försvar för serierna och hans egen
serie i synnerhet. Intentionen bakom den är alls inte demoraliserande, snarare
tvärtom! Det är istället seriemotståndarnas egen fantasi som får serien att
verka sexistisk och våldsam.
Första gången jag kom i kontakt
med Povel Ramel var sannolikt genom hans musikaliska sätt att utnyttja komiken.
Både i texter och musik, men kanske framför allt texterna. De första sångerna
jag lyssnade på kommer jag så väl ihåg. I föräldrahemmet hittade jag Karl Nilsson och Dom små små detaljerna inspelade på nåt gammalt kassettband. På
något sätt blev jag besatt av mannens underfundiga klurigheter och jag kan
lugnt och utan överdrift säga att jag inte hade varit där jag är idag om det
inte vore för Povel! Numera har jag en betydligt större referensram till hans
visor och kvickheter, allt är inte fantastiskt men mycket är oerhört nybildande
och skarpsint!
Således var jag under tron att
det här var en film skriven av Povel och blev lite förvånad när jag upptäckte
att så inte var fallet. Jag vet att Owe
Thörnqvist skrev en del till Knäppupp revyerna men jag var ändå under
föreställningen att Povel gjorde det mesta själv. Hur som helst är det en
historia skriven av Olle Strandberg
men det blir inte mindre Ramelskt för det. Det är en helt vansinnig historia
som trots allt har en gravt allvarlig underton. Det är en satir som driver med
den hysteri som tydligen rådde just mot seriekulturen. Vi har sett det många
gånger sedan dess. Med rockmusikens inmarsch, videovåldet på 80-talet och just
nu pågår en våldsam sanering av ett (smyg)rasistiskt språkbruk. Vi gör om
designen på kinapuffar byter namn på kakor och försöker föra debatter om Tintin och Astrid Lindgren och Gud vet vad. Förresten så innehåller den hör
filmen också ord som näppeligen skulle betraktas som rumsrena idag! Gud bevars,
förbjud den – nu! Genast!
Själva satiren var tydligen inte
särskilt tydligt för sin tid då det påstås att en enad kritikerkår inte riktigt
förstod filmens budskap. Man trodde att den drev med seriekulturen snarare än
det moraliserande motståndet till den. Idag kan jag inte tänka mig att detta
skulle missförstås, åtminstone inte med serier som utgångspunkt. Det är idag så
etablerat att det verkar helt befängt att moralisera kring det. Det skulle
snarare få en ironisk effekt.
Så det finns helt klart ett
kärnämne och ett budskap. Jag ser väl inte riktigt den som ett politiskt inlägg
i dagens samhälle utan snarare som en underhållande fars. Fast ingen
förväxlingsfars kanske. Snarare lite absurditeter stuvade på varandra. Jag
känner inte att det behövs någon djupare analys egentligen. Antingen gillar man
den och blir underhållen av denna familjefilm från förr, eller så gör man det
inte. Som Povelfantast kan man glädja
sig åt att några fantastiska sånger ingår i filmen. Ge Mig en kvart om dagen, en blinkning till Arne Tammers klassiska slogan; Sätt
tulpaner i Mossa till Mor och Släkthuset
ingår till exempel.
Det är heller inte ont om
namnkunniga skådespelare. Povel Ramel
får väl först och främst sägas vara musiker och revyartist men bland de övriga
medverkade märks till exempel Harriet
Andersson, Sven Lindberg, Douglas Håge, Georg Rydeberg, Carl-Gustaf Lindstedt
och Ingrid Thulin. Det är mycket
gedigen rollista och den innehåller också allt man kan behöva av trovärdighet.
I alla fall om man tar med själva genren och den tidsepok filmen gjordes med i
beräkningarna.
6/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar