Pirates of the Carribean: On Stranger Tides - 2011 - Ett storlaget äventyr, men...



Pirates of the Carribean: On Stranger Tides
Regi: Rob Marshall
2011
Äventyr

Den här gången handlar det om sökandet efter ungdomens källa. Naturligtvis är alla ute efter samma sak och Jack Sparrow får klar konkurrens av både Barbossa och kapten Svartskägg. Som om inte det vore nog så är det också väldigt noga att själva ritualen utförs ordentligt, det är inte bara att hitta källan och dricka av den inte! Nä, först måste alla föremålen som behövs hittas. Det blir en jakt bland legender och mytomspunna varelser.

Ska sanningen fram så är jag inte säker på om jag har sett alla de andra tre filmerna i serien. Jag funderade ett tag på om det skulle vara någon fara att se och recensera den här utan att möjligen ha den fulla historien i minnet. Jag skulle vilja säga att det inte är någon fara om man inte känner till alla detaljer sedan tidigare, möjligen behöver man vara bekant med karaktärernas egenheter men det är inte nödvändigt. Det mesta ger sig ändå och gör det snabbt.

Det är en annan regissör än som har gjort de första tre filmerna och jag vill påstå att det märks. Jag vill inte påstå att jag är något jättefan av Gore Verbinski, som gjort de andra filmerna (faktum är att jag tror att jag har sågat några av hans filmer längs fotknölarna!), men han lyckades i alla fall hålla filmerna någorlunda seriösa och inte som en parodi på sig själva. Tyvärr känner jag inte att Rob Marshall lyckas med samma sak. Allt som oftast spelar samtliga skådespelare över så pass att det enbart blir löjligt. Det är inte ens en vink till gamla piratfilmer längre, det är en drift med dem.






Och där mister jag också intresset för den. Det blir enbart tramsigt och inte underhållande alls. Visserligen kan man inte låta bli att småfnissa åt en del dråpligheter men Johnny Depp gör rollen som Sparrow som om han vore småfull mest hela tiden. Tja, det kanske han är men jag har inte upplevt det så tidigare och karisman i hela rolltolkningen går förlorad. Jag minns att jag, efter att han sett någon av de första filmerna gnällde lite över att Depp var så överlägsen de andra att filmen fick en snedbalans och därigenom tappade helhetsintryck. Här kan man säga att helhetsintrycket är intakt men Depp är verkligen inte bra. Eller åtminstone inte så bra som han skulle kunna vara!

Men till filmens försvar skall sägas att det är ett storslaget äventyr och att det ser bra ut hela vägen igenom. Handlingen är kanske lite väl tunn men den funkar. Jag hoppas bara att man skärper till sig lite nästa gång och lär av sina misstag.

Bilder © Disney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar