Mary
Poppins
Regi:
Robert Stevenson
1964
Musikal
Familjen Banks har avverkat flera barnflickor då ingen av dem tycks
kvalificera sig i den strikte faderns inrutade levnadsschema. Hans idéer om
uppfostran och barnpassning går i mångt och mycket ut på att lära barnen leva
efter de regler som senare kan komma dem till gagn i livet. Sång och dans, stoj
och stim är således överflödigt i den värld han lever i. Hur som helst tar han
slutligen en gång för alla ansvaret för att anställa en ny barnflicka, så det blir
riktigt gjort, det är ju trots allt inget som kan lämnas till frun i huset. Han
ringer helt sonika The Times och sätter in en mycket välformulerad annons om
vad han söker. Men barnen som vill hjälpa till skriver också en egen annons med
sina önskemål. Fadern, som dock tycker den är tramsig och barnslig river den i
småbitar och kastar den i brasan. Döm om hans förvåning när han nästa dag får
se att lappen trots allt har nått ut och att Mary Poppins som står framför
honom stämmer in på barnens alla önskemål.
Först av allt måste man
konstatera att det finns musikaler och musikaler! Bara för att en film
innehåller mycket musik blir det inte per nödvändighet en musikal och framför
allt inte en underhållande sådan. Den här faller dock inom ramarna för en
riktigt Feelgood-film där det dansas i parti och minut och det tas tillvara på
varje tillfälle att brista ut i sång. Låt vara att alla låtarna inte är
fantastiskt medryckande, för det tycker jag inte att de är och i detta avseende
kanske filmen kommer lite till korta jämfört med andra alster.
Julie Andrews får dock tillfälle
att briljera med sin röst och jag måste här ta tillfället i akt att uttrycka
min sympati för hennes förlorade sångröst. Efter en operation 1998 förlorade
hon nämligen sin sångröst och kan aldrig sjunga mer. Tragiskt, men lyckligtvis
finns den här filmen och andra alster bevarade för eftervärlden att njuta av. Nåja,
mycket av de musikaliska numren, frånsett Julie Andrews röstekvilibrism,
innehåller kvicka texter, nästan kupletter, som för tankarna till revyscenen
och Dick Van Dyke som spelar Bert (bland annat) ska absolut räknas som en stor
aktör. Det är minst lika mycket hans förtjänst att filmen fungerar som Julie
Andrews!
Förutom musiken då? Jodå, filmen
innehåller några fantastiska illusioner, några häpnadsväckande specialeffekter,
som faktiskt känns smått fantastiska även med dagens mått mätt och överspel
från skådespelarna som heter duga. Fast det är på ett charmigt sätt som passar
väl in i produktionen. Och det kanske rent av är så att produktionen kräver
detta för att fungera på rätt sätt. Vi får inte glömma bort att det är en
ganska barnslig film, där inget är allvarligt utan tjo och tjim. Detta är
förstås lite märkligt, för Mary Poppins är egentligen inte en sån där flamsig
och klämkäck barnflicka som man skulle kunna tro, hon är faktiskt ganska strikt
och lyckas få fadern med på noterna hela tiden. Hon dominerar honom totalt om
man ska vara rent ärlig! Hon manipulerar sin omgivning till att göra som hon
vill på både det ena och andra sättet men förblir omtyckt av alla i alla fall.
Finns det en sensmoral i filmen,
vilket jag inte är säker på att det gör, går den kanske ut på att man ska leva
lite mer i nuet än vad man från vuxet håll klarar av. Bekymra sig mindre för
morgondagen och låta barn få vara barn. Det främsta läxan kanske finns för oss
vuxna att lära sig av, att tillbringa den tid man kan med sina barn och inte
låta tiden springa iväg. Jag tror att detta är vad Mary Poppins försöker lära
den stränge fadern och jag tror att det är honom som hon egentligen kommit för
att uppfostra och inte barnen.
Slutligen vill jag säga, att
trots mina tidigare påståenden om musiken i filmen är Chim Chim Cher-ee ett
mycket bra ledmotiv och filmen kanske en smula för lång för sitt eget bästa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar