Recension: Kaïro - 2001



Kaïro
Aka: Pulse
Regi: Kiyoshi Kurosawa
Horror/Thriller

En kvinna åker hem till en kollega som har en viktig datadisk. Han verkar ovanligt blek och tystlåten, plötsligt utan förvarning hänger han sig. Kvinnan tycker sig se ett mystiskt svart avtryck i väggen där han dog och en annan kollega som just loggat in på Internet för första gången hamnar på en mystisk sajt. Där blir han tillfrågad om han vill träffa ett spöke. Efter hand så börjar internet användare tejpa in sig i sina rum med röd tejp och smälta ned till svarta fläckar.

När jag först började titta på den här blev jag väldigt imponerad över hur mycket man kunde åstadkomma med så lite. Tidigt i filmen är det väldigt spännande och man hålls i ett järngrepp. Kanske borde filmen ha varit lite kortare då det kan kännas som transportsträckor emellanåt. Sensmoralen och budskapet hade kanske dock inte haft lika stor genomslagskraft då.

Det finns som sagt ett budskap här åtminstone som jag tolkar det men att gå in på det i detalj vore att förstöra nöjet att se filmen. En del saker måste man räkna ut själv medan man blir serverad andra i bra proportioner. Man blir alltså inte bara övervräkt med lösningar och det tycker jag är den här filmens största styrka.

Allt som allt ger jag den här filmen... 

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar