In a Glass Cage
Aka:
Tras El Cristal
Regi:
Agusti Villaronga
1987
Drama
En gammal nazistläkare som sedermera har blivit en sadistisk pedofil
med flera unga pojkars liv och lidande på sitt samvete misslyckas med att ta
sitt liv efter att han slutligen börjar inse vad han håller på med. Flera år
efter sitt misslyckade självmordsförsök ligger han hjälplös i en järnlunga och
måste tas om hand av andra utan förmåga till egna handlingar. En yngre man som
besitter mycket känsliga uppgifter om hans sadistiska liv utpressar honom till
att anställas som skötare men det visar sig snabbt att han vill mer än så. Han
vill leva ut den gamles perversa fantasier och tar åter upp tråden som leder
till ännu fler unga pojkars död.
Jag har hört väldigt mycket gott
om den här filmen och inledningsscenen, där Klaus
(Günter
Meiner) begår avskyvärda handlingar mot en ung pojke, är hur stark som
helst. Det är ingen dialog överhuvudtaget och bildspråket får tala för sig
själv. Händelserna trycks inte ned i halsen på åskådaren även om det är ganska
uppenbart vad som händer. Tyvärr lyckas man inte bibehålla spänningen man
initialt skapar och när filmer går in i nästa fas tappar den tempo.
Det som följer kanske i och för
sig inte är så beroende av tempo som många andra filmer så själva poängen är en
krypande stämning, men några av scenerna är lite väl utdragna för att
spänningen ska hålla i sig och även om det är avskyvärda handlingar som
visualiseras så krävs det ganska mycket för att chockera numera och jag tycker
inte filmen lyckas riktigt med det. Att skapa frågeställningar som måste
besvaras av åskådaren själv är däremot något som filmen lyckas alldeles utmärkt
med. Ynglingens (David Sust) intentioner är inte något som är självklart på
något sätt och det finns, åtminstone till en början, flera olika möjligheter.
Och eftersom jag brukar tycka om
deprimerande filmer med grådaskigt foto, som denna har, är jag lite förvånad
över hur besviken jag blev efter att ha sett In a Glass Cage. Och faktum är att jag, frånsett från att filmen är
lite seg, inte vet riktigt varför. Jag kan tänka mig att det har lite att göra
med protagonisternas tillika antagonisternas förhållande till varandra, eller
kanske snarare deras förhållande till publiken. De blir båda utan sympati och
det skapas inte någon sympati för någon annan heller egentligen, frånsett
möjligen det tidigaste offret i filmens inledning och prolog. Det är förvisso
ett intressant grepp men jag tycker inte det håller hela vägen, för utan
sympati blir det också svårt att känna avsky för dem på det sätt som man
egentligen borde.
På det hela taget blev alltså
inte det här det mästerverk jag hade hoppats på men helt klart en film jag inte
ångrar att jag har sett och definitivt en som måste finnas i referensramar hos
var filmgalning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar