Bullhead - 2011 - En kanoncasting!

Bullhead
Aka: Rundskop
Regi: Michael R. Roskam
2011

Jacky driver en djupuppfödning för köttindustrin. En dag blir ha kontaktad av en veterinär som vill förmedla en kontakt. Men omständigheterna gör att Jacky tivlar på upplägget, det är något som inte känns rätt helt enkelt. En polisman blir mördad och småfifflarna som ska få undan bilen som använts vid dådet kränger istället däcken billigt till Jackys bror och dumpar bilen efter att ha maskerat kulhålen. Samtidigt dyker en gammal bekant till Jacky upp och vi får veta vilka mörka hemligheter hans barndom döljer.

Matthias Schoenaerts som spelar rollen som Jacky är enormt karismatisk. Detta betyder inte att rollen har spelar på något sätt är sympatisk, snarare tvärtom åtminstone inledningsvis. Redan i första scenen blir väl nämligen bekant med honom och scenen är uppenbart designad för att vi ska känna en viss avsmak för honom. När filmen är slut för man varför man har valt denna approach, men inte förr. I alla fall förstås man inte det från början. Men efter hand som man får reda på mer och mer av Jacky hemlighet desto mer sympatier får vi för honom. Att han är offer för omständigheterna bli uppenbart och nästan smärtsamt att se.

Jacky pumpar sin kropp full med steroider och tydligen var  Matthias Schoenaerts tvungen att bygga 35-40 kg muskelmassa inför rollen. Och det märks, han är stor som ett hus! Alla skådespelare runt omkring honom är också bra, en kanoncasting helt enkelt. Handlingen i sig, åtminstone den ytliga handlingen om köttindustrin är inte jätteintressant även om den tydligen är verklighetsförankrad. Det som är intressant är karaktären Jacky och hur han brottas med sina problem, hur hans steroidintag påverkar hans humör och vilken känsloliv han har.

Faktum är att det är svårt att gå in på detaljer utan att avslöja detaljer som jag inte vill avslöja. Jag vill inte att någon ska läsa det här och få reda på vad jag inte visste och som delvis gjorde filmen för mig. Inte för att det är en film som bygger på överraskningen egentligen men vissa saker ska man helt enkelt inte veta om före åskådandet. Låt oss säga att en tragisk händelse i Jackys barndom förändrar hela hans liv och är en central del av hela filmen.

På baksidan av fodralet står det att filmen är på franska men det får man ta med en nypa salt. Jag hörde direkt att så inte är fallet men eftersom filmen utspelar sig i Belgien kan man väl tänka sig att det handlar om flamländska eller så? Stora dela av filmen har dock fransk dialog!

Vad ska vi säga mera då? Filmen handlar under allt det ytliga om sexualitet, livslång vänskap eller för den delen ovänskap, tabubelagda ämnen som inte får yppas och förmågan eller oförmågan att älska. Det är en rörande historia där sympatierna inte är statiska. Ena stunden är man nästan rädd för någon medan man i nästa stund har starka sympatier för livssituationen.

7/10