Cykeltjuven
Aka:
Lardi Di Biciclette
Regi:
Vittorio De Sica
1948
Drama
Antonio har inget
arbete men erbjuds ett om han bara kan ta med en egen cykel. Det är lättare
sagt än gjort då den för tillfället befinner sig på pantbanken. Det har varit
några svåra år och allt som familjen äger är mer eller mindre belånat. Hur som
helst lyckas de få ihop tillräckligt med andra grejor för att lösa ut cykeln
och Antonio tar plats på sitt nya arbete som affischerare. Det dröjer dock inte
längre förrän någon stjäl hans cykel och hela hans dröm om en dräglig tillvaro
med ett avlönat arbete slås i spillror. Han måste hitta tjuven med alla medel
och eftersom han inte få någon hjälp a polisen kan han bara ta hjälp av vänner
och bekanta och själv ge sig ut att leta efter cykeln.
Få filmer har sådan dignitet som denna. Det är en film
som hyllas i princip i alla sammanhang och i branschen är den ofta hyllad som
det bästa som någonsin gjorts och så vidare. Själv gillade jag visserligen vad
jag såg men håller mig något mer restriktiv när det gäller att haspla ur mig
superlativ. Det är en gripande historia helt klart och det finns mer
problematiseringar än vad man trodde det skulle kunna vara möjligt med sådana
premisser.
Faktum är att jag har svårt att sätta fingret på vad det
är som är så gripande med den här historien. Man kan, i vår rika västvärld,
tycka att en cykel är något oerhört trivialt som man inte behöver lägga ned så
mycket energi på. Men för Antonio betyder det skillnaden mellan att ha ett jobb
eller att fortsätta att gå arbetslös. Det handlar också om en principsak, men
ska låta andra saker vara och därmed basta! Cykeln är hans allt och han blir
mer och mer desperat i sin jakt att återfinna den.
Folk runt omkring honom tycks inte förstå hans benägenhet
och förhåller sig oerhört neutrala inför hans problem, det viktigaste i världen
för honom! Polisen hjälper honom inte och när han är övertygad om att han funnit
tjuven blånekar han och bedårar sin oskuld. Den anklagade tjuven backas också
upp av hela kvarteret där han bor och även om polisen tillkallas finns det inte
mer att göra.
Filmen problematiserar också fattigdomens faktum i stort.
Den som stal cykeln kanske gjorde det för att i sin tur överleva. Antonio ser
bara sitt eget behov och inte människorna runt omkring honom som också sliter
och strävar för att få det att gå ihop. Slutligen kan man analysera in
religiösa paralleller i historien. Att vända andra kinden till, att förlåta sin
nästa och så vidare. Detta är något som Antonio sent kommer att lära sig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar