Recension: Mammoth

Eftersom jag nyligen fick för mig att jag skulle börja samla på djurskräckfilmer i något mer organiserad form än vad jag har gjort tidigare införskaffade jag den här filmen. Mammutar är väl inte det vanligaste att bygga en sådan här film på täckte jag så det skulle kunna vara kul! Nu var det väl inte en djurskräckfilm i den bemärkelsen och det framstod som ganska uppenbart redan efter några minuter. Eller rättare sagt, redan musiken vid menyerna på DVDn avslöjade att det var frågan om någon sorts ungdomsfilm. Dessutom var Sci-Fi Channel involverade i produktionen vilket också innebar att eventuella skräckförtjänster skulle bytas ut mot inslag av science fiction! Och mycket riktigt, filmen går ut på att någon form av utomjordiskt liv kommer till vår planet, tar en infrusen mammut (ett föremål på ett museum) i besittning. Därefter går nämnda mammut bärsärkargång i omgivningen. Myndigheterna skickar ut sina ”men in black” för att undersöka och tysta ner saken. Till slut blir det en kamp mot klockan eftersom man, från myndighetshåll, kommer att utplåna hela den lilla staden från jordens yta om man inte klarar av att besegra det väldiga djuret. Man ska som sagt vara medveten om vilken målgrupp filmen vänder sig till och absolut inte räkna med att bli skrämd eller ens överraskad någon gång i filmen. Har man detta i bakhuvudet kan man vara lite extra förlåtande mot de överspelande skådespelarna och den serietidningsliknande handlingen. Det finns inget som helst djup någonstans, men är man ett fan av djur(skräck)filmer och dessutom science fiction på en lite tramsigare nivå kan man helt klart räkna med att bli underhållen i någon timme.

5/10