The Resident - 2011 - Hillary Swank är bra som alltid





Redan när jag läste handlingen – en kvinna som flyttar till ett nytt boende men känner att hon inte är ensam i lägenheten och därför sätter upp övervakningskameror, kände jag igen den. Inte för att jag egentligen kunde placera varför eller så men det här var jag övertygad om att jag hade sett tidigare, eller åtminstone en film men liknande tema. Och ska sanningen fram är det ju inget häpnadsväckande scenario, det är ett ganska standardiserat format. Men filmen lider inte så mycket av detta, den är visserligen lite för långsam i sitt berättande och den är relativt förutsägbar men den fungerar ändå över förväntningarna. Tyvärr slarvas goda förutsättningar bort och fantastiska skådespelarprestationer kan inte rädda detta. Det blir lite för enkelt och okomplicerat. Hade man bara utforskat fler möjligheter till problematisering eller hållit hemligheten hemlig lite längre hade spänning kunnat ökas, nu får man istället vänta på att situationen ska eskaleras till dess slutgiltiga klimax. Det är en helt ok rulle men inte så bra som jag hade hoppats. Hillary Swank är bra som alltid och Jeffrey Dean Morgan passar riktigt bra som hyresvärden, men störst intryck av alla gör nog ändå Christopher Lee i den lilla roll han gör i filmen!

5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar