Recension: April Fool's Day

April Fool's Day
Regi: Fred Walton
1986

Skrivet av: Linda Snöberg

April Fool`s Day råkar vara den dagen då Muffy (Deborah Foreman) fyller år, så hon bjuder in en del vänner hon hade när hon gick på skolan Vassar till sina föräldrars sommarställe för att fira och ha en trevlig helg ihop. Med anledning till dagen så vill man givetvis luras och på färjan över till ön uppstår det kaos efter ett practical-joke, ståhej med oväntad blodutgjutelse, vilket gör att allas stämning bli dämpad. När de väl kommer till ön så väntar Muffy ivrigt på sina vänner. Men möts av panik och ledsamheter, kommer det bli så som hon har planerat eller kommer allt gå i stöpet…

Det här är verkligen en toppfilm i mina ögon. Underbart skriven, karaktärerna är fantastiska och strålande, levnadsförhållandena är otäcka och realistiska och jättefin atmosfär. Den har ett briljant huvudsakligt tema, en underbar titel och ett chockerande slut, ett slut så underbart som du kan dö för det och absolut det bästa slutet jag någonsin har sett. Filmen är ett snilledrag och när du tror du vet precis vad som händer, så uppstår något som gör att du tänker i andra banor, detta sker rätt ofta under filmens gång. Handlingen är väl beskaffad, den är otäck och allvarligt smart, mystisk och har en hel del roliga skämt, anklagelser och halshuggning.

Rollbesättningen är superb, ljuvlig och underhållande. Thomas F Wilson har jag inte sett mycket av sen jag såg honom som Biff H. Tannen, i filmen ”Back to the future”. Här har han rollen som Arch Cummings, en rätt så komisk person, men han klarar det galant. Amy Steel ger oss som vanligt en bra prestation, här som Kit Graham, kommer mest att tänka på hur hon var i Friday the 13th part 2 när jag ser henne, en av mina favoritslashers. Deborah Foreman skiner varje gång hon är i rampljuset: hon är oerhört vacker, söt och vet hur man agerar framför en kamera, undrar varför hon inte fortsatte med sin karriär? Clayton Rohner spelar Chaz Vyshinski, han är kanske inte den bästa skådisen, men han är så snygg så man kan vila sina ögon på honom i alla fall, förövrigt har jag sett honom i Modern Girls och i Hardcover, i dessa filmer kommer han mer till sin rätt.

Minnesvärd replik: Ibland, med tidvattnet… kan det ta en hela natten att nå fastlandet och även då, klarar de ibland inte det.

Det är nog troligen den enda slasher som kommer att tilltala människor som hatar slashers.